Boháči si užívají stále více. Svět táhnou auta, v Česku roste zájem o šperky

Iva Špačková Iva Špačková
19. 2. 2018 11:54
Světoví boháči investovali nejvíce peněz do luxusních aut. V Česku si s oblibou kupují šperky.
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Reuters

Praha - Světové ekonomice se daří. Dokládají to čísla o prodeji luxusního zboží, který podle studie poradenské firmy Bain & Company dosáhl nového rekordu. Za auta, šperky, kabelky či třeba exotické dovolené utratili bohatí lidé loni téměř 1,2 bilionu eur (v přepočtu 30,5 bilionu Kč). Je to o pět procent více než o rok dříve. 

Foto: Bain & Company

Prodeje posílily ve většině světových regionů, a to díky tomu, že rostla tržní síla tamních obyvatel i turistů. Nejvíce však táhli luxus Číňané, kteří pomohli prodejům jak na domácím trhu, tak i ve světě. Jen ve své rodné zemi utratili za luxus v přepočtu téměř 530 miliard Kč, tedy meziročně o 15 procent více.

Nejraději utráceli boháči za drahá auta. V roce 2017 do nich investovali 489 miliard eur (12,9 bilionu Kč), což je o šest procent více než v roce předchozím. Druhou nejoblíbenější kategorií pro ně byly osobní luxusní předměty, jako jsou například hodinky, šperky, kabelky či pera. Za ty loni utratili v přepočtu 6,9 bilionu Kč, tedy meziročně o pět procent více.  

Prodej drahých vín, alkoholu a jídla vzrostl o šest procent a o čtyři procenta stouply nákupy designového nábytku. 

Nejrychlejší dynamiku v prodejích však zaznamenaly luxusní plavby. Ačkoliv se na celkovém luxusu podílejí zatím jen nepatrnou částkou, v přepočtu zhruba 53 miliard Kč, meziročně za ně majetní lidé utratili o 14 procent více.

Naopak jachty a soukromá letadla svou atraktivitu trochu pozbyly. Boháči za ně utratili "jen" 23 miliard eur (606 miliard Kč), tedy o dvě procenta méně než o rok dříve.

Luxus roste i v Evropě 

Evropa se podle Bain & Company zařadila mezi regiony, kde se luxusní styl života velmi dobře rozvíjí. Nákupy luxusního zboží a luxusních zážitků meziročně vzrostly o šest procent na 2,3 bilionu korun (87 miliard eur). Útraty turistů pomohly Velké Británii, Španělsku a Francii. Kupní síla rezidentů posílila hlavně v Německu.

Zájem o luxus roste i v Česku. Podle největšího české klenotnictví ALO diamonds se počet prodaných investičních šperků v cenové kategorii nad sto tisíc korun zvýšil loni meziročně o 37 procent a na Slovensku o 51 procent.

"Největší růst prodejů v Česku zaznamenala kategorie šperků v cenovém rozmezí 150 000 až 200 000 korun, a to o výrazných 54 procent," říká majitel klenotnictví Alojz Ryšavý. Prodeje podle něj stouply díky tomu, že lidé berou šperky jako investici, jejíž hodnota v budoucnosti poroste.

Video: Jak se vyrábějí šperky

Nahlédli jsme do výrobny diamantových šperků, využívají tu i 3D tisk | Video: František Grossmann
 

Právě se děje

Další zprávy