Praha - Světové ekonomice se daří. Dokládají to čísla o prodeji luxusního zboží, který podle studie poradenské firmy Bain & Company dosáhl nového rekordu. Za auta, šperky, kabelky či třeba exotické dovolené utratili bohatí lidé loni téměř 1,2 bilionu eur (v přepočtu 30,5 bilionu Kč). Je to o pět procent více než o rok dříve.
Prodeje posílily ve většině světových regionů, a to díky tomu, že rostla tržní síla tamních obyvatel i turistů. Nejvíce však táhli luxus Číňané, kteří pomohli prodejům jak na domácím trhu, tak i ve světě. Jen ve své rodné zemi utratili za luxus v přepočtu téměř 530 miliard Kč, tedy meziročně o 15 procent více.
Nejraději utráceli boháči za drahá auta. V roce 2017 do nich investovali 489 miliard eur (12,9 bilionu Kč), což je o šest procent více než v roce předchozím. Druhou nejoblíbenější kategorií pro ně byly osobní luxusní předměty, jako jsou například hodinky, šperky, kabelky či pera. Za ty loni utratili v přepočtu 6,9 bilionu Kč, tedy meziročně o pět procent více.
Prodej drahých vín, alkoholu a jídla vzrostl o šest procent a o čtyři procenta stouply nákupy designového nábytku.
Nejrychlejší dynamiku v prodejích však zaznamenaly luxusní plavby. Ačkoliv se na celkovém luxusu podílejí zatím jen nepatrnou částkou, v přepočtu zhruba 53 miliard Kč, meziročně za ně majetní lidé utratili o 14 procent více.
Naopak jachty a soukromá letadla svou atraktivitu trochu pozbyly. Boháči za ně utratili "jen" 23 miliard eur (606 miliard Kč), tedy o dvě procenta méně než o rok dříve.
Luxus roste i v Evropě
Evropa se podle Bain & Company zařadila mezi regiony, kde se luxusní styl života velmi dobře rozvíjí. Nákupy luxusního zboží a luxusních zážitků meziročně vzrostly o šest procent na 2,3 bilionu korun (87 miliard eur). Útraty turistů pomohly Velké Británii, Španělsku a Francii. Kupní síla rezidentů posílila hlavně v Německu.
Zájem o luxus roste i v Česku. Podle největšího české klenotnictví ALO diamonds se počet prodaných investičních šperků v cenové kategorii nad sto tisíc korun zvýšil loni meziročně o 37 procent a na Slovensku o 51 procent.
"Největší růst prodejů v Česku zaznamenala kategorie šperků v cenovém rozmezí 150 000 až 200 000 korun, a to o výrazných 54 procent," říká majitel klenotnictví Alojz Ryšavý. Prodeje podle něj stouply díky tomu, že lidé berou šperky jako investici, jejíž hodnota v budoucnosti poroste.