Není sleva jako sleva
Akce Black Friday vznikla ve Spojených státech, předvánoční sezonu tam zahajuje už více než půl století. Slevy v tento den mohou dosáhnout i několika desítek procent. V Česku se začali obchodníci do akce ve větším zapojovat zhruba před deseti lety, nákupní horečka tu ale nedosahuje takové úrovně jako v Americe.
Přesto je ale pro tuzemské obchodníky klíčová. Podle Asociace pro elektronickou komerci loni Češi utratili okolo sedmi miliard korun, letos se předpokládá podobná částka.
A protože se prodejci musejí řídit novelou zákona o ochraně spotřebitele, musí nově uvádět výši slevy oproti nejnižší ceně daného zboží v posledních 30 dnech.
Povinnost se vztahuje na slevové akce v internetových i kamenných obchodech, ale ne na veškeré zboží. Obchodník nemusí uvádět předchozí cenu u výrobků, které podléhají rychlé zkáze nebo mají krátkou dobu spotřeby. Pravidla se neuplatní ani u kombinovaných slev (1+1 zdarma) či u jiných adresně přizpůsobených slev poskytnutých například v rámci věrnostních zákaznických programů.
Řada obchodníků se snaží novou povinnost nejrůznějšími způsoby obcházet. Například mnohé obchodní řetězce manipulovaly s výpočty výše slevy, jak upozornilo Aktuálně.cz.
Jedním z triků je podle spotřebitelské organizace dTest snaha vztáhnout slevu například k ceně doporučené výrobcem, i když za ni zboží nikdy neprodávali.
"Cena, kterou účtují jiní prodejci, nebo cena doporučená výrobcem zboží, je z hlediska stávajících pravidel nepodstatná. Uvádění těchto cen pod označením 'běžná', 'referenční', 'doporučená maloobchodní cena' a podobně, pokud nejsou nejnižší cenou v době 30 dnů před uvedením akce, je nejen nadbytečné, ale pro zákazníky také matoucí, a mohlo by být posouzeno i jako nekalá obchodní praktika," upozorňuje šéfka organizace Eduarda Hekšová.
Dodává, že ve výsledku by se tak zboží mohlo "v akci" prodávat za vyšší cenu, než za kterou se prodávalo v uplynulých 30 dnech.