Praha – Co dělat, když jste nespokojení s operátorem? Jak vyřizovat reklamace? Jak reagovat například v případě, když naposledy operátor O2 změnil od poloviny července podmínky u datových tarifů a klienty, kteří vyčerpají datový limit a nepřikoupí si data, od internetu rovnou odpojí.
dTest na operátora podal žalobu, protože podle něj jde o podstatnou změnu smlouvy a v takovém případě měl operátor klienty informovat o možnosti odstoupení od smlouvy. Operátor se ale brání a lidem možnost odstoupit od smlouvy nedal s odůvodněním, že jde pouze o změnu faktického nastavení služby.
Podle regulátora je ale jakákoliv jednostranná změna smlouvy důvodem, pro který je možné se ze smluvního vztahu bez sankcí vyvázat. Jak takové spory s operátory řešit, jste se ptali člena Rady Českého telekomunikačního úřadu Ondřeje Malého.
Ten dal například návod, jak se bránit nákupu přes telefon, po kterém vás překvapí podmínky dohodnuté smlouvy. "Bránit se můžete, a to do 14 dnů od doručení smlouvy v listinné nebo elektronické podobě (tedy typicky např. poštou nebo e-mailem). To je lhůta, během které můžete smlouvu vypovědět bez jakékoli sankce," odpověděl jednomu ze čtenářů.
Operátor může prostřednictvím call centra smlouvu uzavřít, ale musí takto uzavřenou smlouvu spotřebiteli vždy zaslat v listinné nebo elektronické podobě. "Pokud Vám ji takto nezaslal, lhůta nezačala běžet a Vaše právo stále trvá. Pokud nebudete spokojen s vyřízením reklamace, obraťte se na ČTÚ," dodal.
Za časté problémy, které lidé s operátory mají, si kromě jiného mohou podle Malého sami. "Spotřebitelé často snáší jednání operátorů, za které by si jinde operátor vysloužil minimálně veřejné zostuzení. K lepšímu zacházení a vyšší kvalitě služby dospějeme jenom vyšší aktivitou,“ říká. Dalšími důvody jsou podle něj i to, že ochrana spotřebitele není prioritou politiků, jak podle něj dokazuje případ "protispotřebitelské" novely zákona z roku 2014.
"Třetí důvod je, že spotřebitelské organizace, které například v západních zemích představují protiváhu lobbistické síly nadnárodních operátorských skupin, jsou v Česku – při vší úctě k často heroické práci dTestu – slabé," dodává Malý.