Peking - Čína otestovala vlastní tryskový letoun. Létající Fénix ARJ21 se poprvé vznesl do oblak na letišti nedaleko Šanghaje.
Čína tak učinila důležitý krok ve svém ambiciózním leteckém programu, který počítá i s výrobou obřích letounů konkurujících letadlům Airbus a Boeing.
Podle průzkumu čínské letecké asociace totiž bude Čína v nadcházejících dvaceti letech potřebovat dalších 6600 letounů, takže výroba vlastních strojů je na místě.
Testování proběhlo v pořádku
První doma vyvinutý tryskový letoun pro regionální osobní přepravu ARJ-21 představila Čína koncem loňského roku. Po roce dnes proběhlo nedaleko Šanghaje oficiální testování.
Z bezpečnosních důvodů byla maximální letová výška pouhých 900 metrů a na na palubě byl kromě dvou testovacích pilotů pouze jeden pozorovatel a řada měřících přístrojů, které celý průběh letu monitorovaly.
Podle čínských úřadů vše proběhlo v pořádku. "Letoun se choval normálně a to samé platí o průběhu letu," potvrdil jeden ze dvou pilotů na palubě Čao Pcheng.
Fénixe koupily už čtyři aerolinky
Letadlo se vyrábí v šanghajské továrně divize letecké společnosti AVIC a za rok a půl by mělo být připraveno pro komerční lety. Přepravit by mělo 70 až 110 cestujících a jeho dolet činí 3 680 kilometrů.
"S nižší spotřebou a s delším doletem ARJ21 sníží cenu letecké dopravy o 8 až 10 procent," ocenil výhody letounů generální manažer vyrábějící firmy Ťin Čuang-lung.
Projekt Létající Fénix byl schválen v roce 2002 a čínská vláda do něho investovala v počáteční fázi vývoje pět miliard jüanů (asi 14 miliard korun). Vývoj vlastního letadla byl loni v Číně označen za jeden z 16 hlavních projektů v rámci vládního programu pro vědecký a technologický vývoj.
Čínské letecké společnosti Shanghai Airlines, Shandong Airlines a Xiamen Airlines a leasingová firma Shenzhen Financial Leasing si již objednaly celkem 41 těchto letadel.