Hlavní problém je s převodem měn. Jak uvádí Asociace cestovních kanceláří, nejenom nejznámější Booking.com, ale většina rezervačních systémů pracuje na stejném principu - má určenou nějakou měnu jako základní, většinou jde o eura nebo dolary, a v ní vede rezervaci po celou dobu a provádí v ní operace, včetně storna. Právě kvůli převodu měny a pohybu kurzů tak dochází často k překvapení klientů při pohledu na strženou, případně vrácenou částku.
"Pokud klient například platí až po příjezdu do ubytovacího zařízení, může se mu odečíst právě kvůli jinému kurzu jiná částka v korunách, než se kterou počítal při rezervaci. Ať už nižší, nebo vyšší," upozorňuje Jan Papež z asociace.
Lidem, kteří podobná překvapení nemají rádi, doporučuje založit si kartu, kde si uloží částku v eurech nebo dolarech ve výši, kterou mají platit za vybrané služby. Řada bank nabízí vedení účtu v zahraniční měně zdarma nebo s minimálním poplatkem. "Pak už by klienta nemělo nic překvapit," říká Papež.
Doplňuje, že většina klientů využívá rezervační systémy proto, že jim dávají záruku, že dostanou službu tak, jak si ji objednají. Servery poskytují jistotu, že k ubytování a k objednaným službám skutečně dojde.
- Nemusí jít ale jen o změny kurzů měn. Existují i jiná nečekaná překvapení, o kterých se dočtete na následujících kartách.