Chcete volat levněji? Sankce za předčasný odchod klesly

Jiří Hovorka Jiří Hovorka
7. 2. 2014 7:55
Operátoři zmírnili pravidla. Podle regulátora tak měli učinit už před půl rokem
ilustrační foto.
ilustrační foto. | Foto: Thinkstock

Praha - Lidé, kteří chtějí opustit svého mobilního operátora před původně domluveným termínem, získají lepší postavení než dosud. Pokuty za předčasné ukončení smlouvy totiž díky vloni schválené novele klesají na maximálně pětinu součtu zbývajících paušálů s tím, že klient bude muset doplatit i cenu zvýhodněného zařízení, například telefonu, pokud si ho při podpisu zařídil.

T-Mobile zavedl mírnější nová pravidla od 26. ledna, zbývající operátoři Telefónica a Vodafone tak učiní od soboty 8. února. To je podle nich poslední možný termín, protože novela údajně poskytla operátorům půlroční čas na zavedení změn.

Podle Českého telekomunikačního úřadu však měli operátoři účtovat nižší pokuty již od srpna, kdy začala platit novela telekomunikačního zákona. Šestiměsíční odklad podle regulátora platil jen na změnu znění smluv, nikoliv na pokuty a další věcné změny.

Na úřad se už obrátily desítky lidí, kteří si na postup operátorů stěžují. Jestliže budou operátoři trvat na svém výkladu zákona, dají se očekávat soudní spory. Klienti totiž podle regulátora mohli odejít za mírnějších podmínek už od srpna.

Novela zákona o telekomunikacích zavádí vedle nižších sankcí i další novinky. Z operátorských smluv musí například zmizet automatické prodloužení smlouvy bez vědomí zákazníka. Novela dále zakazuje také uzavírání smlouvy po telefonu, kdy zákazník nedostane do ruky žádné potvrzení o obsahu smluveného závazku. Nové podmínky se přitom vztahují i na již uzavřené smlouvy.

Šanci máte i zpětně

Názory operátorů i Českého telekomunikačního úřadu ohledně účinnosti nových pravidel jsou tedy naprosto odlišná.

„Znění zákona je v tomto ohledu jasné a jiný výklad ani nepřipouští. Takzvanou Husákovou novelou se operátoři řídí už od 8. srpna 2013, od tohoto data ji aplikují na stávající i nové smlouvy a datum 8. února 2014 je jen termín pro administrativní úpravu smluvních podmínek," říká mluvčí regulačního úřadu Martin Drtina.

Pokud operátor postupuje jinak a účtuje například vyšší pokutu za předčasné ukončení smlouvy na dobu určitou než zmíněnou pětinu součtu zbývajících měsíčních paušálů, pak je to podle Drtiny důvod k reklamaci proti takovému vyúčtování. A jestliže nebude tato chyba napravena v rámci reklamačního řízení, je možné podat k Českému telekomunikačnímu úřadu námitku proti vyřízení reklamace.

„Statistiku s přesným počtem, kolik účastníků je již ve fázi námitkového řízení proti tomuto typu nesprávného vyúčtování, nemáme, nicméně přinejmenším desítky lidí se už na Český telekomunikační úřad obrátily s dotazem jak postupovat. Radíme jim právě tento postup," upřesňuje

Operátoři trvají na tom, že pravidla musí změnit až nyní. „Novela je účinná již od 8. srpna 2013, nicméně operátoři měli povinnosti změnit smluvní podmínky, tak aby odpovídaly novému znění zákona, do šesti měsíců, tedy nejpozději do 8. února 2014," říká mluvčí T-Mobile Martina Kemrová.

Kromě dalších právních názorů argumentují operátoři také textem, který ve své měsíční monitorovací zprávě za loňský červenec zveřejnil Český telekomunikační úřad.

„Aby úřad předešel případným nedorozuměním a stížnostem, co nejnaléhavěji spotřebitelům doporučuje, aby v případě, že se ve výše uvedeném přechodném období (jež skončí 8. února 2014) rozhodnou ukončit smlouvu na dobu určitou, případně uzavřít smlouvu prostředky komunikace na dálku, či u jejich již uzavřené smlouvy přichází v úvahu autoprolongace, věnovali maximální pozornost tomu, zdali jejich poskytovatel služeb elektronických komunikací své smluvní podmínky již upravil dle novely zákona. V opačném případě by se na ně vztahovala dosavadní úprava, pro spotřebitele méně příznivá," uvádí zpráva.

Z uvedeného podle Kemrové zcela zřejmě plyne, že úřad zastával a zveřejnil již za účinnosti Husákovy novely výklad, že operátoři jsou povinni změnit smluvní podmínky nejpozději k 8. února 2014.

„Je pravdou, že červencové vydání téhož dokumentu obsahovalo strohé a formulačně ne zcela obratné vyjádření, které mohlo vyvolat dojem jiný. Nicméně přinejmenším od vydání říjnové monitorovací zprávy s obšírným právním rozborem máme za to, že operátoři jsou srozuměni s právním názorem úřadu," reaguje Drtina.

Pokud jedna ze stran tedy do budoucna výrazně nezmění své postoje, dají se očekávat spory, které mohou skončit až před soudem, pokud proti pravomocnému rozhodnutí Českého telekomunikačního úřadu jeden z účastníků sporu (v tomto případě operátor) podá správní žalobu.

Jak to fungovalo dosud

Dosud mohli operátoři při předčasném ukončení smlouvy naúčtovat odcházejícímu zákazníkovi poplatek v libovolné výši. Záleželo na nich, jak si nastaví všeobecné obchodní podmínky.

Vodafone tak požadoval kompletní součet minimálních měsíčních plnění (nikoli tedy tarifu) do konce původně dohodnuté doby trvání smlouvy. T-Mobile účtoval polovinu zbývajících paušálů.

Telefónica požadovala pokutu z nejlevnějšího paušálu v řadě. U aktuální řady Free tak například za neomezený tarif účtuje 749 korun, ale sankci vypočítávala ze sto procent ceny nejlevnějšího tarifu Free, tedy za měsíc 249 korun. Po změně bude počítat u neomezeného tarifu pětinu ze 749 korun, tedy 150 korun za každý měsíc.

Všichni operátoři zároveň požadovali doplacení ceny zvýhodněného zařízení - tuto možnost jim dává i novela a všichni operátoři ji využijí.

Změny se samozřejmě týkají i dalších, tedy virtuálních operátorů. Mobilní operátoři mají okolo 14 milionů aktivních zákazníků. Přibližně 600 až 700 tisíc klientů mají virtuální operátoři, kteří v jejich sítích působí.

Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas další aktuality a rady!

 

Právě se děje

Další zprávy