Česká spořitelna zdražuje. Proč? Šéf odpovídal online

Petr Kučera Petr Kučera
14. 6. 2010 13:55
Na vaše otázky nejen ke změně sazebníku reagoval člen představenstva Jiří Škorvaga
Jiří Škorvaga, člen představenstva České spořitelny a náměstek generálního ředitele
Jiří Škorvaga, člen představenstva České spořitelny a náměstek generálního ředitele | Foto: ČS

Online rozhovor - Velkou změnu poplatků chystá k 1. září Česká spořitelna. Většina změn povede ke zdražení služeb, jen v některých případech poplatek klesne nebo zmizí úplně (podrobněji jsme o změnách psali v tomto článku).

Klienti se prý nicméně mohou těšit na přehlednější sazebník, v němž bude jednodušší najít konečnou cenu bez nutnosti sčítat několik položek.

Proč spořitelna mění poplatky? Nebojí se odlivu klientů? Zmírní své obchodní podmínky, připouštějící i velmi přísný výklad? Má pro zákazníky také příjemnější novinky?

Na tyto i další otázky jste se mohli ptát člena představenstva České spořitelny, odpovědného za oblast drobného bankovnictví. Reagoval na ně Jiří Škorvaga, který je zároveň náměstkem generálního ředitele ČS.



Foto: Ondřej Besperát
Čtěte také:
Spořitelna zvyšuje poplatky. Zdraží platby i bankomaty
Další dvě banky zdražují, v létě změní poplatky
mBank omezí účet zdarma. Změny byly nutné, tvrdí vedení

Odpovězeno: 14. 06. | 14:45Autor: Jana

Otázka: Inflace je prakticky nulová, zvýšily jste rizikovou marži u úvěrů, propustili zaměstnance a provedli další "racionalizační opatření". Proč tedy přesto musíte zdražovat?

Jiří Škorvaga, Česká spořitelna: Dobrý den všem.

V první řadě je třeba říci, že jsme v celkovém součtu nezdražili. Zjednodušili jsme sazebník, snížili jsme celkový počet poplatků a změnili jejich strukturu tak, aby více rozlišovala způsob komunikace s bankou. U některých poplatků došlo k navýšení, ale některé naopak zanikly - například poplatek za účetní položku. To mimo jiné znamená, že vklad na vlastní účet je nyní zdarma. Celkový dopad do výnosů ze změny je pak neutrální.

Odpovězeno: 14. 06. | 14:47Autor: Karel Vaněk

Otázka: Proč se pokaždé opakuje stejný scénář: Když ČNB sníží základní sazby, tak okamžitě reagujete snížením úroků na spořících účtech - prý musíte. Proč stejně rychle a stejně výrazně nereagujete také u hypoték?!

Jiří Škorvaga, Česká spořitelna: Reagujeme. Vždy když se změní cena zdrojů pro hypotéky - což jsou mimo jiné pětileté peníze - dochází ke změně sazeb. Na cenu hypoték nemá změna repo sazby ČNB přímý vliv.

Odpovězeno: 14. 06. | 14:54Autor: sholisova

Otázka: Dobrý den, jsem klientkou ČS 20 let, už teď se mi poplatky jeví jako nepřiměřeně vysoké a zcela vážně uvažuji o změně banky,další z důvodů je i naprosto nepřehledný výpis (elektronický), v podstatě nevím, za co platím...Nebude Vám vadit odliv klientů?

Jiří Škorvaga, Česká spořitelna: Každý odcházející klient nás samozřejmě mrzí, speciálně je-li naším klientem 20 let. Pokud jste však klientkou 20 let, tak jste si určitě všimla, jak se ČS za tu dobu změnila (k lepšímu :)
Pokud Vám není cokoli ve výpisu jasné, obraťte se prosím na call-centrum (tel.800 207 207) , případně na kteroukoli pobočku.
Navíc, jako dlouhodobá klientka, můžete využívat Program výhod k Osobnímu účtu - na pobočce Vám poradí jak na to. Prinicp je jednoduchý - podle toho, jak využíváte naše služby, Vás Program výhod na poplatcích automaticky každý měsíc zvýhodní.
Mimochodem, nadcházející změna v sazebníku by pro Vás - pokud používáte elektronické bankovnictví - měla být výhodnější.

Odpovězeno: 14. 06. | 15:07Autor: Zdeněk Dvořák

Otázka: Nepřijde Vám podezřelé, že vlna zdražování se najednou nese celým bankovním sektorem? Můj dojem je, že neviditelná ruka trhu si někde v zákulisí potřásá s jinou rukou.

Jiří Škorvaga, Česká spořitelna: Trh v Česku je vysoce konkurenční. Například marže z hypoték jsou v ČR výrazně nižší než v Evropě, což vylučuje variantu zákulisních dohod. Nepadá v úvahu, že bychom se na čemkoli domlouvali, to je absurdní představa. To, že se sazebníky mění právě nyní, je možná i důsledek skutečnosti, že banky, které měly služby bez poplatků, byly ztrátové. V post-krizové době pochopily, že je to vysoce rizikové a že je třeba výnosy rozdělit do více zdrojů. Banky, které to nepochopily, už trh opustily.

Odpovězeno: 14. 06. | 15:11Autor: JV

Otázka: Dobrý den, chápu ty změny poplatků tak, že často zdražujete služby přímo na přepážce (pobočce) a chcete lidi motivovat k většímu využívání internetového bankovnictví. Proč tedy přesto pořád investujete do dalších poboček nebo jejich modernizace? Proč by na to měli přispívat všichni klienti?!

Jiří Škorvaga, Česká spořitelna: Pobočky čím dál tím více slouží jako poradenská centra pro sofistikovanější služby a produkty, méně už pro každodenní transakce. Pro transakce mohou klienti využívat 24 hodin denně internetové nebo telefonní bankovnictví, bankomaty s rozšířenou funkčností atp. Pobočky hodláme nadále rozvíjet, v místech, která jsou pro klienty pohodlná a dostupná. Určitě zachováme i transakční roli poboček, aby měli klienti volbu.
Systém poplatků České spořitelny je, že nerozpouštíme poplatky na všechny klienty, ale platí je ti, co služby či produkty využívají.

Odpovězeno: 14. 06. | 15:15Autor: markéta

Otázka: Proč je nákup eur na dovolenou v bance většinou mnohem dražší než ve směnárně? (když pro směnárnu je to jediný zdroj příjmů, zatímco pro banku jeden z mnoha?)

Jiří Škorvaga, Česká spořitelna: Na rozdíl od směnárny Vám banka v zahraničí umožní platit kartou, kde je kurz nikoli Valuta, ale Deviza, který je pro klienty výhodnější. Směnárny naopak nabízejí jen variantu Valuta. Nejvýhodnější je tedy používat v zahraničí kartu k platbě, v případě potřeby k výběru z bankomatu, kde se také účtuje kurzem Deviza. Od určitých částek (vyšších) je výběr z bankomatu levnější než nákup měny ve směnárně. Z bankomatů skupiny Erste navíc vybíráte v zahraničí za stejných podmínek jako v bankomatech České spořitelny.

Odpovězeno: 14. 06. | 15:26Autor: Jan Novák

Otázka: Proč sem vůbec u spořitelny,nevim, asi to byla nejbližší instituce.Poplatky mi ani tak nevadí (až na výjimky), ale ten úrok 1 haléř z tisícovky měsíčně, to je výsměch.(Ta možnost mít ho 2,5%(pa)z prvních 50tis za 169Kč/měs je směšná). Jal sem se díval na nový sazebník, bude to prašť jako uhoď(?10Kč)

Jiří Škorvaga, Česká spořitelna: Pravděpodobně máte peníze na běžném transakčním účtu. Ten není primárně určen pro zhodnocení peněz. Pokud chcete vyšší úrok, nejlépe bude obrátit se na pobočku, kde Vám poradci pomohou vložit peníze do vhodných spořících nebo investičních produktů.

Odpovězeno: 14. 06. | 15:29Autor: PK

Otázka: Sotva bylo jasné, že vládu nesestaví Paroubek a nesplní sliby o regulaci poplatků, tak jste je zvýšili. Fajn. Ale co říkáte na program Věcí veřejných na to, že stát by měl bankám konkurovat nabízením dluhopisů domácnostem? (třeba jako náhrada za omezení stavebního spoření)

Jiří Škorvaga, Česká spořitelna: V první řadě je třeba říci, že pro klienty je důležitá likvidita - potřebují produkty, které nejsou natolik vázány jako dluhopisy. Termínované vklady a investice jsou vůči dluhopisům nyní v natolik velké konkurenci, že to nebude představovat výraznou změnu. Samostatnou otázku tvoří náklady na distribuci podobného produktu k zákazníkům, o které se zatím moc neví.

Odpovězeno: 14. 06. | 15:32Autor: Iva

Otázka: Vaše poplatky jsou nehorázné už teď. Skutečně Vás tak obtěžuje každý klient, který navštíví pobočku? Disponujete našimi penězi, úroky prakticky nulové a poplatky za každou službu ostudné. Skutečně si banka neumí zajistit své zisky jinak, než na poplatcích od svých klientů?

Jiří Škorvaga, Česká spořitelna: Diskuse o poplatcích často bohužel není vedena na základě faktů. Poplatky jsou cenou za službu, která má náklady.
Poplatky mají několik funkcí:
- jsou adresné - u nás v ČS platí je jen ti, kdo služby využívají
- přispívají na rozvoj služeb, které specializované banky nechtějí budovat (třeba platební styk, výběry z bankomatů, výběry hotovosti na přepážce, pobočková síť...)
- pomáhají klientům rozlišit cenové výhody různýách distribučních cest
- banka musí být stabilní - poplatky jsou stabilizujím prvkem výnosů (oproti kolísavému výnosu z úroků)
- poplatky tlumí potřebu bank jít do vyššího rizika s penězi klientů, jak jsme mohli vidět v případě krize u některých "světových" bank

Odpovězeno: 14. 06. | 15:33Autor: P simi

Otázka: Stále slyším,že banky v zahraničí poplatky neučtují jak to je ve skotečnosti
děkuji za odpovědˇ

Jiří Škorvaga, Česká spořitelna: Prosím podívejte se na stránky ČNB na článek viceguvernéra Singera: http://www.cnb.cz/cs/verejnost/pro_media/clanky_rozhovory/media_2010/cl_10_100326.html

Odpovězeno: 14. 06. | 15:36Autor: Lukáš

Otázka: Můžete říct, proč by měl u vás člověk zůstávat, když za ty samé - základní - služby u jiné banky nezaplatí vůbec nic? Vždyť vy máte více jak polovinu ročního zisku jen z poplatků klientů, co je to pak za ubohé bankovnictví.

Jiří Škorvaga, Česká spořitelna: Jak by se Vám líbil svět, kde nikde není bankomat, nenajdete pobočku banky, nezaplatíte v obchodě (protože terminály dodávají jen velké banky) a s finančním životem vám poradí brigádník v kiosku banky supermarketu? Tak by vypadal svět, pokud by neexistovaly univerzální banky. Naší rolí jako ČS není vydělávání v oblastech, kde se nám to zrovna hodí, ale především rozvoj finanční infrastruktury v ČR pro občany i firmy. Jsem přesvědčen, že za posledních deset let jsme prokázali, že jsme úspěšní a navíc vracíme část zisku zpět společnosti ve formě podpory sportu, kultury, sociálních věcí.

Odpovězeno: 14. 06. | 15:38Autor: V.M.

Otázka: Poplatky naprosto nechápu. Já vám půjčím své peníze a vy si za to jště inkasujete poplatky - proč kdýž vy mi půjčíte peníze nezaplatíte také nějaký poplatek např za vyzvednutí v hotovosti??

Jiří Škorvaga, Česká spořitelna: Poplatky nejsou spojeny s tím, kolik nám dáte peněz, ale s tím, jaké služby Vám poskytujeme. Máte peníze v bezpečí v bance, můžete z účtu platit automatizovaně, převádět platby na jiné účty, vybírat hotovost v bankomatech atp.

Odpovězeno: 14. 06. | 15:43Autor: gogo

Otázka: Hlavně, že lidé v Rakousku mají konta zdarma a poplatky. Mám účet v Erste bank a nic neplatím v Rakousku. Co vy na to ?

Jiří Škorvaga, Česká spořitelna: Průměrný rakouský klient platí vyšší poplatky než klient v České spořitelně - v jiné struktuře, ale rozhodně vyšší.

Odpovězeno: 14. 06. | 15:44Autor: důchodce

Otázka: jsem klientem čs celý můj dlouhý život,vždy to byla nejlepší banka pro střední vrstvu,používám inter.bankov.to doufám nezdraží?

Jiří Škorvaga, Česká spořitelna: Děkuji za projevenou důvěru. Věřím, že Vás nezklameme. Určitě dnes nemáme v plánu zvyšovat poplatky spojené s internetbankingem.

Odpovězeno: 14. 06. | 15:46Autor: pavel

Otázka: není to sice k poplatkům ale proč na přepážkách máte blbky které ani neví kolik stojí zrušení účtu u ČS

Jiří Škorvaga, Česká spořitelna: Naši poradci rozhodně nejsou blbci nebo blbky, jejich práce je hodně náročná a zdaleka ne každý by ji zvládl. A zrušení účtu nestojí nic.

Odpovězeno: 14. 06. | 15:47Autor: Abtriana cezet

Otázka: Kdy padne měna (měnová reforma jako v roce 1953 ?) a kdy bude bankrot celého systémy v četně ČR ? kdy lidé přijdou o veškeré úposry na kontě, na stavebním spoření, na penzijku... kdy se dočkáme totálního okleštění svých peněz ?

Jiří Škorvaga, Česká spořitelna: Pevně věřím, že nikdy.

Odpovězeno: 14. 06. | 15:48Autor: Blixa

Otázka: Dobrý den, momentálně mám jen jeden dotaz: Prý Česká spořitelna zpoplatňuje i to, když si kontroluji zústatek účtu v bankomatu. Zajímalo by mě, nač tento poplatek slouží, když si ani nenechám vyjet stvrzenku a tedy nespotřebuji papír. Jako klientovi by mi to už přišlo asi nefér.

Jiří Škorvaga, Česká spořitelna: Tuhle službu nezpoplatňujeme my, ale jiná banka...

Odpovězeno: 14. 06. | 15:50Autor: Slávek

Otázka: Dobrý den, co je na tom pravdy, že ČS odvádí za každou transakci na BÚ/Sporožirovém účtu částku 2,-ˇKč ČNB? Děkuji

Jiří Škorvaga, Česká spořitelna: Ano, každá banka platí poplatek ČNB za transakci při mezibankovním platebním styku.

Odpovězeno: 14. 06. | 15:55Autor: Hal

Otázka: Dobrý den.
Mám u vás účet mnoho let. Úvěr ze stavebního spoření, který už mám skoro splacen a kreditku. V IB jsem nyní našel položku, že mi chcete půjčit. RPSN 19.22%. Myslíte si, že skoro 20 procent pro váženého klienta je fér nabídka? Váš spořící účet má parametry přesně o ŘÁD nižší.

Hezký den

Jiří Škorvaga, Česká spořitelna: Bohužel nevidím Vaši nabídku, pravděpodobně půjde o nižší úvěr, který vychází relativně dráž. Náklady na zpracování jsou totiž stejné, jako u vyšších úvěrů. Korektní odpověď Vám dá přímo pobočka.

Odpovězeno: 14. 06. | 16:00Autor: Blanka

Otázka: Dobrý den,
nemáte pocit, že pouze všechny dlouholeté klienty donutíte ke změně banky, protože tato politika každého slušného člověka naštve, když vidí zisky ČS. Děkuji za odpověď.

Jiří Škorvaga, Česká spořitelna: Musím opakovat, že změna v sazebníku by se většiny klientů neměla negativně dotknout. Bankovnictí je postaveno na stabilitě a důvěře. Důvěryhodná a stabilní je banka, která obezřetně hospodaří v dobrých i obtížných časech.

Odpovězeno: 14. 06. | 16:02Autor: zh.cv

Otázka: Kromě sporožirového účtu máme s manželem každý šikovné spoření.Proč není výhodnější úročení sporožira (byť podle pásem)- spořitelna by ušetřila úsilí s obhospodařováním dalších dvou našich účtů a vyšší úrok by nás ke spoření motivoval (od 1.9. tedy motivovat nebude)

Jiří Škorvaga, Česká spořitelna: Šikovné spoření aktuálně nabízí vyšší sazbu, než je repo sazba ČNB. Jde o účet určený na spoření - na rozdíl od klasického běžného účtu, proto dokážeme nabídnout vyšší zhodnocení, přestože si z účtu můžete kdykoli vybrat.

Odpovězeno: 14. 06. | 16:09Autor: Investor

Otázka: Dobrý den, ohrozilo by vaší banku hromadné vybrání vkladů ? Například ve výši 80 % ? .

Jiří Škorvaga, Česká spořitelna: Máme nejvyšší likviditu ze všech bank na trhu, splňujeme všechny regulace ČNB.

Odpovězeno: 14. 06. | 16:31Autor: ˇAdolfa

Otázka: Kam má člověk který chce uložit nějakou tu kačku,dát,aby je ještě nechudnul k vůli poplatkům.Kdyby raději snížili stavy lidí!

Jiří Škorvaga, Česká spořitelna: Peníze si můžete uložit na spořící účty nebo je investovat. Každá pobočka Vám dobře poradí. Pokud jde o počty zaměstnanců, vzhledme k úrovni finanční gramotnosti v ČR pokládáme za svoji morální povinnost prostřednictvím poradců klientům dobře radit a pomoci jim, jak financovat své bydlení, zajistit se na penzi atp. To je přesně role našich kolegů na pobočkách, nemáme v plánu jejich počet snižovat.

Odpovězeno: 14. 06. | 16:33Autor: Jana

Otázka: Proč je váš systém poplatků a slev (osobní účet, hypotéky, studentský účet) tak strašně složitý a nepřehledný? Stačí se podívat na porovnání studentských účtů co je dnes na Aktuálně.cz a oproti jiným bankám mi vůbec není jasné,koolik vlastně u vás zaplatím

Jiří Škorvaga, Česká spořitelna: Osobní účet, včetně studentského nebo třeba Ideální hypotéka jsou nastaveny jako menu. Každý klient si vybere, co chce využívat a sestaví se vlastní produkt.. Výsledek, kolik vlastně zaplatíte, by měl být na první pohled zřejmý. Podívejte se prosím na simulátor na našem webu www.csas.cz. Jinak se mi nezdá, že by naše produkty méně přehledné než u konkurence.

Odpovězeno: 14. 06. | 16:36Autor: asdf

Otázka: dobrý den, byl jsem klientem čs deset let s bezproblémovou kreditní historií a průměrným obratem na účtu v řádech desítek tisíc měsíčně. když jsem odcházel, vaši zaměstnanci neudělali ani nejmenší pokus mi můj úmysl rozmluvit, nabídnout mi lepší podmínky nebo se alespoň zeptat proč odcházím? proč?

Jiří Škorvaga, Česká spořitelna: Tak to je určitě chyba. Běžně by měli kolegové udělat přesně to, co popisujete.

Odpovězeno: 14. 06. | 16:39Autor: JohnyAsbest

Otázka: Německý účetní dvůr, ale i francouzský bankovní dohled nás před několika lety učil, že bance musí stačit 3-4 % marže pro jejich skvělý život. Tím je myšleno rozdíl mezi úroky z depozit a úroky z úvěrů. Co vy na to ? Nestydíte se za to, že vám půjčujeme peníze a ještě si za ně platíme???

Jiří Škorvaga, Česká spořitelna: Ano, takové rozpětí mezi průměrným úročením celkových aktiv a pasiv máme.

Odpovězeno: 14. 06. | 16:42Autor: alwena

Otázka: Přečetla jsem si váš nový sazebník. Nemáte dojem, že se mstíte starším lidem, kteří namjaí možnsot a neumějí používat počítač? A nejsou některé poplatky nesmyslné. Proč bych měla platit za vklad na svůj účet. Jsou to mé peníze, které vy využívate ke své obchodní činnosti a třeba řadu měsíců?

Jiří Škorvaga, Česká spořitelna: Za vklad na vlastní účet nic neplatíte. Tento poplatek jsme zrušili. Starším lidem se rozhodně mstít nechceme. Mimochodem mezi seniory je spousta lidí, kteří hravě zvládají internet, platby kartou atp.

Odpovězeno: 14. 06. | 16:46Autor: zuza

Otázka: Dobrý den, mám u vás účet a v rámci "balíčku" výběry z bankomatů zdarma. Budou tyto balíčky platit dále, nebo mi nově budou výběry z bankomatu zpoplatněny. Děkuji.

Jiří Škorvaga, Česká spořitelna: Balíčky platí nadále. Pokud máte k účtu všechny výběry z bankomatu zdarma, budete i nadále moci vybírat bez poplatku.

Odpovězeno: 14. 06. | 16:50Autor: alwena

Otázka: A propo, zaujal mě váš výhrůžný text v průvodci k poplatkům."Pokud nesouhlasíte s našim sazebníke, písemně nám to sdělte, ale bohužel, my vám, již nemůžeme poskytovat služby jako doposud". Tohle je podle mně na soudní spor, Váš názore je...???

Jiří Škorvaga, Česká spořitelna: Jako klient máte právo odmítnout změnu sazebníku. Důsledkem toho je bohužel vypovězení smlouvy o poskytování služeb a to i se všemi navazujícími produkty.

Děkuji za všechny dotazy a zájem. Bohužel není možné v daném časovém rozsahu na všechny otázky odpovědět. Všechny je ale projdu a pečlivě přečtu, je to důležitá zpětná vazba.

 

Právě se děje

Další zprávy