reklama
 
 

Banky diskriminovaly seniory, odmítly jim dát kreditku

4. 3. 2013 9:20
Ombudsman opakovaně rozhodl, že odmítat vydání karty jen kvůli věku je nepřípustné

Praha - Banky nesmějí upírat lidem možnost sjednat si finanční produkt jen z důvodu jejich stáří. Připomněl to ombudsman ve zprávě o své činnosti za čtvrté čtvrtletí roku 2012.

Veřejný ochránce práv v uplynulých měsících řešil několik identických případů, kdy se senioři snažili v bance získat kreditní, tedy úvěrovou kartu. Jejich žádost přitom byla automaticky zamítnuta právě z důvodu věku.

"Vyloučení zájemců o kreditní karty z důvodu překročení věku 65 let představuje přímou diskriminaci z důvodu věku," rozhodl veřejný ochránce práv Pavel Varvařovský.

Ten zároveň uvedl také, že banky samozřejmě mohou věk používat jako jedno z pomocných kritérií při posuzování rizikovosti klientů, ale nemohou žadatele automaticky odmítat jen na základě jediného kritéria.

Ačkoliv některé z bank, na které si lidé opět stěžovali, ochránci v minulosti sdělily, že již od této praxe upustily, zkušenosti lidí z bankovních poboček hovořily jinak.

"Po intervenci ochránce byla nakonec kreditní karta vydána za podmínky předchozího složení částky na účet pro zajištění případného úvěru a snížení rizikovosti operace pro banku. Jedna z označených bank následně informovala ochránce o konkrétních opatřeních, která hodlá přijmout, aby k nedorozuměním a nesrovnalostem v této oblasti již nedocházelo," uvádí zpráva.

Čtěte také:
Sporný poplatek: Lidé chtějí od bank už půl miliardy
ČNB: Banky nesmí komplikovat rušení účtu kvůli příkazům
Nový nepřítel bank: Jsem rozčilený, nechci lidi obrat

Zamítnutí žadatelé se ucházeli o vydání kreditní karty vesměs proto, že měli v úmyslu půjčit si na svojí cestě do zahraničí osobní automobil. Zahraniční půjčovny ale pro rezervaci a následné půjčení požadovaly, aby byli držiteli kreditní karty.

"Stěžovatelé tak neměli v úmyslu čerpat revolvingový úvěr, který kreditní karta nabízí, ale potřebovali ji k tomu, aby mohli využít dalších služeb, na držení kreditní karty navázaných," upřesňuje zpráva, jaké plány měli s kartami zamítnutí žadatelé.

Větší riziko smrti

Online deník Aktuálně.cz oslovil české banky s otázkou, zda některá z nich odmítá vydat kreditní kartu jen na základě věku klienta. Zástupci bank se jednohlasně shodli v tom, že každého klienta posuzují individuálně, hlavně podle výše příjmů, a že jen na základě věku nikoho neodmítají.

Někteří ale zároveň dodali, že senioři mohou mít zhoršenou pozici. "Vzhledem k tomu, že ve většině případů senioři nejsou zaměstnáni, mohou mít k dispozici nižší předschválené limity pro využívání daných karet," uvedl Petr Plocek, mluvčí UniCredit Bank.

"Platí, že vyšší věk klienta (např. nad 67 let) znamená vyšší rizikovost klienta z důvodu větší pravděpodobnosti úmrtí, a tedy takováto žádost o úvěr je posuzována zodpovědněji oproti žádosti klienta v pracovním poměru a ve věku např. 35 let," řekla za ČSOB její mluvčí Pavla Hávová. Dodala, že takový přístup je podle výkladu ČSOB v souladu s politikou zodpovědného zadlužování, kdy je banka povinna důkladně a odborně posoudit schopnost dlužníků splácet.

Na údajné vyšší riziko případné smrti reagoval ve své zprávě už ombudsman. "Zde je třeba upozornit, že riziko přirozeného úmrtí hrozí všem osobám, nikoliv pouze těm, které jsou starší 65 či 67 let, jak uvádí mluvčí X," píše ombudsman, který v tomto případě nemůže zveřejňovat konkrétní jména lidí ani společností.

"Úmrtí klienta však automaticky neznamená nedobytnost pohledávky. V případě úmrtí se pohledávka vypořádá v rámci řízení o dědictví," dodává ombudsman.

autor: Jiří Hovorka | 4. 3. 2013 9:20

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama