Stotisícová výplata skoro pro každého. Škoda Auto lidem opět vyplácí rekordní bonusy

Kateřina Hovorková Kateřina Hovorková
6. 12. 2018 12:52
Mimořádnou vánoční odměnou ve výši 12 tisíc korun se mohou pochlubit zaměstnanci společnosti Škoda Auto. Částka, která se sama o sobě blíží české minimální mzdě, je však jen zlomek z toho, co letos zaměstnanci největší české automobilky v rámci vyjednaných benefitů dostanou. V průměru mzda vzrostla o 25 procent.
Automobilka Škoda Auto, závod v Kvasinách na Rychnovsku
Automobilka Škoda Auto, závod v Kvasinách na Rychnovsku | Foto: ČTK

Druhý největší zaměstnavatelem v zemi letos platil opravdu štědře. V rámci kolektivního vyjednávání se odborářům povedlo s vedením podniku domluvit vůbec nejvyšší navýšení mezd v historii firmy. V průměru vzrostly o 25 procent.

"Kromě 12tisícové prémie obdrží zaměstnanci s prosincovou mzdou také druhou polovinu takzvaného zaručeného bonusu, který v minulosti prosadily odbory jako trvalý bonus pro zaměstnance bez ohledu na stav hospodaření firmy. První polovina se vyplácí v červnu a druhá právě v prosinci ve výplatě za listopad," uvádí se v aktuálním týdeníku Škodovácký odborář.

Většina zaměstnanců dostane před svátky, podobně jako v dubnu, více než sto tisíc korun hrubého. "Na zaměstnance čeká před Vánoci skutečně štědrá výplata," píše se v článku odborového titulu.

Text dále připomíná, že se všem, více než třiceti tisícům zaměstnanců, od dubna zvyšuje tarif o 12 % a o stejnou výši i korunové hodnoty osobního ohodnocení. Tím došlo k navýšení zaručeného bonusu, na který má zaměstnanec má nárok už po 3 měsících zaměstnání ve firmě.

Ten také upozorňuje na to, že v letošním roce zaměstnanci na jaře obdrželi ještě rekordní variabilní bonus, který se podařilo navýšit na 60 tisíc korun a zároveň se dohodlo, že tato suma bude sloužit jako základna pro výpočet bonusu v příštím roce. V dubnu pak zaměstnanci dostali jednorázovou platbu ve výši sedmi tisíc korun. 

Výrazně vzrostly i příplatky za práci v taktu, v atypických směnných systémech ale i ostatních systémech směn, za práci v noci, odpoledne, za pracovní prostředí. Navýšen byl i příspěvek na penzijní spoření.

"Když to všechno sečteme, dostaneme se na opravdu vysoké hodnoty. Dohodnuté složky mezd znamenají pro zaměstnance v Mladé Boleslavi růst mezd o 20 procent a v Kvasinách dokonce o více než 30 procent. A to vše při vědomí, že už po novém roce zahájíme další kolektivní vyjednávání o mzdách," uzavírají odboráři.

Dělník ve Škoda Auto měl loni základní plat 40 557

Průměrná hrubá dělnická mzda ve Škoda Auto činila loni 40 557 korun. Po navýšení a započítání všech bonusů a příplatků si tak letos mohli lidé na nižších pozicích vydělat v průměru přes 50 tisíc korun měsíčně.

"Zaměstnanci svařovny dostali informaci, že se Odborům Kovo podařilo
vyjednat jednorázovou odměnu ve výši 12 tisíc, kterou dostanou v prosincové výplatě. Ve svařovně díky tomu zavládla dobrá nálada," konstatuje se v listu Škodovácký odborář v rubrice Zprávy z výroby.

Odbory jsou v nebývale silné pozici. Tržby Škody Auto se loni vyšplhaly na 407 miliard korun a čistý zisk dosáhl výše 31,8 miliardy. To jsou dosud nejvyšší hodnoty ve 122leté historii společnosti. Vedle rekordních výsledků hraje odborářům při vyjednávání do karet také situace na tuzemském trhu práce.

Škoda Auto, která je jedním z největších zaměstnavatelů v Česku, je součástí německého koncernu Volkswagen. Ve třech výrobních závodech v Česku zaměstnává zhruba 30 000 lidí. Vyrábí také v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, a na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s místními partnery. Automobilka loni dodala rekordních 1 200 500 aut.

Škodě hrozí výrazný pokles zisků

  • Hospodářské noviny v říjnu upozornily, že automobilka Škoda Auto se po loňském rekordním roce, kdy prodala nejvíce aut v historii a dosáhla vůbec nejlepších hospodářských výsledků, připravuje na obtížné období. Podle informací HN největší české firmě v následujících letech hrozí prudký propad provozního zisku. Zatímco loni činil 1,6 miliardy eur, během následujících dvou let by mohl klesnout až na polovinu.
  • Firma proto podle informací HN plánuje zdražit auta pro své odběratele. Zatím nelze říci, jak to prodejci promítnou do konečných cen aut.
  • Byznys Škodě komplikuje hned několik věcí najednou. Od září nesměla prodávat vozy, pro které se jí nepodařilo získat potřebná razítka. Ta jsou nutná kvůli přísnějším pravidlům pro měření emisí. Během podzimu proto nebyla schopná dodat zákazníkům desítky tisíc vozů. Auta z továrny dovážela na pronajaté odstavné plochy. 
  • Pod silný tlak aktuálně dostává automobilky Evropská unie. Ta od roku 2020 zásadně omezí množství zplodin, které mohou auta vypouštět z výfuků. Automobilky budou muset srazit průměrné emise u vyrobených aut, v opačném případě budou platit miliardové pokuty. Do roku 2030 se navíc regulace ještě zpřísní.
 

Právě se děje

před 18 minutami

Indonéský prezident Widodo se v Jakartě ujal úřadu na dalších pět let

Inaugurace opětovně zvoleného indonéského prezidenta Jokoa Widodoa se konala za přísných bezpečnostních opatření, před deseti dny se totiž muslimští radikálové pokusili zavraždit jednoho z ministrů, který je stále hospitalizován. Nad pořádkem v ulicích dohlíželo 30 tisíc policistů a vojáků.

Indonésané Widodoa zvolili v dubnu v přímých volbách na další pětileté období, které bude poslední, jak ukládá ústava. Očekává se, že prezident v nejbližší době oznámí složení vlády. Widodo pochází ze skromných poměrů a už jako dítě musel pracovat, aby pomohl rodině. Než se stal roku 2012 guvernérem Jakarty, studoval lesnictví a působil jako starosta ve městě Solo. Jeho popularita však postupně slábne, píše agentura AFP. V září Indonésie zažila studentské protesty, nepokoje v provincii Papua a vláda také s obtížemi zvládala rozsáhlé požáry na Borneu a Sumatře.

Zdroj: ČTK
Další zprávy