Vodafone odchází z USA. Třetí největší obchod historie

ČTK ČTK
2. 9. 2013 20:43
Verizon Communications ovládne největšího operátora v USA.
Foto: Reuters

New York - Americká společnost Verizon Communications Inc. koupí od svého britského partnera Vodafone Group podíl 45 procent v jejich společném podniku Verizon Wireless, který je největším mobilním operátorem v USA. Získá tak nad podnikem úplnou kontrolu.

Cena činí 130 miliard USD (2,5 bilionu Kč). Dohoda je třetí největší podnikovou akvizicí v historii.

Pro Vodafone znamená dohoda úplný odchod z amerického trhu. Firma prodejem svého nejlepšího majetku získá finance na posílení pozice v Evropě a na snížení dluhu. Vodafone plánuje v příštích třech letech investovat šest miliard liber (181,5 miliardy Kč) do zlepšení své mobilní a širokopásmové sítě.

Transakce by měla být dokončena v prvním čtvrtletí příštího roku. Podle podmínek dohody Vodafone získá v hotovosti 58,9 miliardy USD a dalších 60,2 miliardy v akciích Verizonu. Zbývajících 11 miliard USD získá z blíže neupřesněné menší transakce, napsaly agentury AP a Reuters.

Změna by neměla mít dopad na zákazníky nebo operace firmy Verizon. Verizon Communications má již nyní nad společným podnikem provozní kontrolu a Vodafone neovlivňoval běžné denní operace Verizonu.

Britská skupina hodlá vrátit 71 procent ze zisku z prodeje akcionářům. Akcionáři obdrží všechny akcie a celkem 23,9 miliardy USD v hotovosti.

Podle podmínek dohody Vodafone získá v hotovosti 58,9 miliardy USD a dalších 60,2 miliardy v akciích Verizonu. Zbývajících 11 miliard USD získá z blíže neupřesněné menší transakce, napsala agentura Reuters.

Verizon chtěl koupit zbylý podíl ve Verizon Wireless již řadu let, obě firmy se však dosud nikdy nebyly schopny dohodnout na ceně ani dalších aspektech.

Verizon Wireless je se 100 miliony zákazníků největším mobilním operátorem v USA a obě společnosti jej vytvořily v roce 1999.

Prodej společného podniku uzavírá opojnou expanzní kapitolu Vodafonu, který je jednou z nejznámějších britských společností. Firma v posledních 20 letech silně rostla díky masivním akvizicím a dostala svoji značku do více než 30 zemí v Evropě, Africe a Indii. V roce 2005 vstoupila firma i do České republiky, kde má nyní 3,4 milionu zákazníků.

 

Právě se děje

Další zprávy