Vlakem cestuje stále více Čechů a jezdí na delší vzdálenosti, ukazuje nová statistika

ČTK ČTK
29. 3. 2017 12:18
Ještě výrazněji než počet cestujících (o 1,5 procenta) stoupl takzvaný přepravní výkon (o 6,5 procenta). Roste především zájem o linku mezi Prahou a Ostravu, kde si konkurují soukromí dopravci, a trať mezi Prahou a Brnem, kde růst zájmu zajistily mimo jiné nové soupravy railjet.
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Počet cestujících na české železnici loni meziročně stoupl o zhruba 1,5 procenta na 179 milionů cestujících. Vyplývá to z předběžných statistik, které na svých internetových stránkách zveřejnilo ministerstvo dopravy.

Významněji, o 6,5 procenta, vzrostl ukazatel přepravního výkonu, který se meziročně zvýšil na 8,8 miliardy takzvaných osobokilometrů. Jde o součin počtu cestujících a ujeté vzdálenosti.

Rozpor mezi mírným růstem počtu cestujících a přepravním výkonem je způsobený zejména tím, že roste počet cestujících v dálkové dopravě a dlouhodobě vzrůstá i ujetá vzdálenost. "V roce 2010 činila 40 kilometrů, nyní průměrný cestující vlakem během jedné cesty ujede o devět kilometrů více," říká  prezident Svazu cestujících v osobní dopravě Miroslav Vyka.

Nárůst cestujících se podle něj týká zejména linky mezi Prahou a Ostravu, kde si konkurují soukromí dopravci, a rovněž na trati mezi Prahou a Brnem, kde růst zájmu o železniční dopravu zajistily mimo jiné nové soupravy railjet.

Na druhou stranu regionální železniční doprava podle Vyky v posledních letech stagnuje, nebo počet objednaných spojů klesá. Výjimkou je Praha a Středočeský kraj, který ve spolupráci s organizátorem dopravy Ropidem objednaly vyšší počet vlaků.

Vyšší přitažlivost regionální železnice ale vyžaduje hustší provoz. Podle Vyky se nedá příliš očekávat, že budou cestující spoléhat na spojení, které má dvouhodinové prodlevy. V takovém případě cestující osobní auto doma nenechá a nebude ani příliš motivovaný jej nechat na odstavném parkovišti a dále pokračovat vlakem v situaci, kdy při cestě zpět musí vybírat ze spojů s dvouhodinovým časovým odstupem, upozornil.

Dominantním přepravcem na železnici jsou státní České dráhy. Mezi významné soukromé dopravce patří RegioJet, Leo Express a Arriva.

 

Právě se děje

Další zprávy