Kateřina Hovorková
3. 11. 2019 18:12
Na jedné straně slušný plat a pěkné benefity, na druhé monotónní práce. Pořád dokola jen pár úkonů. Jeden šroub, druhý šroub, třetí šroub, zavřít kufr. A další vůz se blíží. V továrně na auta pestrou práci neočekáváte, ale stejně vás svět montážní haly překvapí. "Zvyknete si. Někdo za čtrnáct dní, někdo do měsíce," říká žena, která už strávila na lince v továrně Kia Motors v Žilině dlouhá léta.
Kolotoč třech pozic
Aby práce nebyla až tak monotónní, dělníci si navzájem mění tři pozice. Na jedné pozici jsou do první přestávky, na druhé do oběda a na třetí do konce směny.
Ačkoliv má nyní továrna směny naplněné, stále hledá nové lidi, protože fluktuace je ve výrobě vyšší. "Za měsíc jsme teď zaučovali zhruba deset lidí. To je ve srovnání s jinými obdobími nízké číslo," doplňuje Magda.
V továrně pracují v drtivé většině Slováci. Někteří z nich dojíždějí do zaměstnání až sto kilometrů, a to autobusovými linkami, které továrna nasmlouvala. Nyní přibývá Ukrajinců, je jich tu něco přes stovku. Pracují zde i Bulhaři a Poláci. A na nevýrobních pozicích je čtyřicet Korejců - Kia je totiž stejně jako sesterská Hyundai korejskou automobilkou.