Účet za emisní skandál. Volkswagen hlásí první čtvrtletní ztrátu za dvacet let

ČTK ČTK
28. 10. 2015 14:46
Německý automobilový koncern Volkswagen se ve třetím čtvrtletí propadl do provozní ztráty 3,5 miliardy eur (zhruba 95 miliard Kč). Důvodem je skandál kolem falšování testů emisí. Na provozní úrovni jde o první čtvrtletní ztrátu za nejméně 15 let. Ve stejném období loni vytvořila firma provozní zisk 3,2 miliardy eur. Další náklady může přinést vyšetřování ve Španělsku, kte
Sídlo Volkswagenu ve Wolfsburgu
Sídlo Volkswagenu ve Wolfsburgu | Foto: Reuters

Wolfsburg - Německý automobilový koncern Volkswagen se ve třetím čtvrtletí propadl do provozní ztráty 3,5 miliardy eur (zhruba 95 miliard Kč). Na provozní úrovni jde o první čtvrtletní ztrátu za více než dvacet let. Zároveň společnost zhoršila odhad zisku na celý letošní rok. Další náklady může přinést řešení situace ve Španělsku, kde Národní soud v souvislosti s falšování výsledkům emisních zkoušek zahájil vyšetřování.

Automobilce uškodil skandál spojený s falšováním testů emisí. Jak totiž Volkswagen upozornil, výsledky za třetí čtvrtletí zahrnují mimořádné náklady 6,7 miliardy eur na budoucí opatření související s emisním skandálem. Původně automobilka avizovala, že půjde o 6,5 miliardy eur.

Ve stejném období loni vytvořil Volkswagen provozní zisk 3,2 miliardy eur, vyplývá ze středečního sdělení firmy.

Čistá ztráta Volkswagenu ve třetím čtvrtletí dosáhla 1,67 miliardy eur. Byla tak nižší, než očekávali analytici, kteří ji v anketě společnosti FactSet odhadovali na 2,11 miliardy eur. Akcie Volkswagenu díky tomu během dopoledne na burze ve Frankfurtu přidávaly více než tři procenta.

Největší skandál v historii koncernu

Koncern v září přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě instaloval software umožňující manipulovat s testy emisí.

Největší skandál v osmasedmdesátileté historii koncernu přechodně srazil tržní hodnotu podniku až o třetinu, donutil k odchodu dlouholetého generálního ředitele Martina Winterkorna a vedl k vyšetřování po celém světě. Skandál se týká rovněž asi 1,2 milionu vozů české automobilky Škoda Auto.

Volkswagen nyní plánuje svolávání automobilů do servisu, kde provede nutné technické úpravy. Firmě také hrozí vysoké náklady na pokuty a na právní spory. "Učiníme vše, co je v našich silách, abychom získali zpět ztracenou důvěru," uvedl nový šéf koncernu Matthias Müller.

Tržby společnosti ve třetím čtvrtletí meziročně vzrostly o více než pět procent na 51,5 miliardy eur (1,4 bilionu Kč). Firma potvrdila, že její celoroční odbyt by měl zůstat zhruba na loňské úrovni, kdy činil rekordních 10,4 milionu vozů. Dodala však, že počítá s výrazným poklesem celoročního provozního zisku z rekordních 12,7 miliardy eur v loňském roce.

Další komplikací pro automobilku je skutečnost, že španělský Národní soud zahájil vyšetřování v souvislosti se skandálem kolem falšování testů emisí naftových vozů. Reaguje tak na prohlášení veřejného žalobce, podle kterého se firma mohla dopustit podvodu při získávání dotací a trestných činů souvisejících s životním prostředím.

Soud požaduje, aby před něj nejpozději 10. listopadu předstoupili zástupci německého podniku. Skandál se týká i 700.000 vozů jeho španělské divize Seat. Španělská vláda již v září signalizovala, že bude po Seatu požadovat vrácení části dotací, které divize obdržela v rámci programu na podporu prodeje nových vozů šetrnějších k životnímu prostředí.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 1 hodinou

Italská policie provedla razie kvůli pádu janovského mostu

V rámci vyšetřování okolností tragického pádu mostu v Janově provedla nyní italská policie razie v sídle provozovatele dálniční sítě Autostrade per l'Italia (ASPI) a její dceřiné firmy SPEA, která dohlíží na bezpečnost staveb. Dnes o tom informovala agentura APA. Při neštěstí loni přišlo o život 43 lidí, dosavadní vyšetřování ukazuje na závažná bezpečnostní pochybení. Vlastníkovi obou společností, holdingu Atlantia, v důsledku hrozí, že přijde o koncesi na provoz dálnic.

Dálniční Morandiho most v Janově se loni v srpnu zřítil v délce 100 metrů. Tragédie vyvolala obavy o bezpečnost mostů v italské dálniční síti. Uvedené firmy čelí podezření, že falšovaly dokumenty o bezpečnostních kontrolách na mostech před neštěstím i po něm. Podle zjištění italského tisku byly už od roku 2014 obeznámeny s rizikem zřícení stavby. Tři zástupci firmy proto skončili ve vazbě, desítky dalších manažerů úřady vyšetřují.

Zdroj: ČTK
Další zprávy