Váš Facebook jako součást přijímacího pohovoru

LP Fish
24. 6. 2011 16:45
V USA byla povolena činnost společnosti, která sleduje aktivity lidí na internetu. Svoje data bude prodávat firmám, které potřebují prověřit nové zaměstnance
Ano, změnil jsem názor. Už si nemyslím, že tráva není droga a měla by se legalizovat.
Ano, změnil jsem názor. Už si nemyslím, že tráva není droga a měla by se legalizovat. | Foto: ČTK

Myslíte že to, co děláte na internetu, třeba i pod přezdívkou, spadá do sféry vašeho soukromí a vašemu zaměstnavateli do toho nic není? Pak jste na omylu. Internet je už součástí společenského života a myslet si, že je datový svět oddělený od toho reálného by bylo značně naivní.

Vyšetřování minulosti, jako například výpis z rejstříku trestů nebo registru dlužníků, patří u některých velkých firem ke standardnímu přijímacímu procesu. V USA teď však dostala povolení k činnosti společnost, která se specializuje na šmírování zaměstnaneckých internetových aktivit.

Předmětem zájmu vašeho zaměstnavatele a následného „vyšetřování", se tak může stát váš blog, profil na Facebooku, Twitteru či LinkedIn, obrázky na Flickru či videa na YouTube. Zaměstnavatel by vás měl také upozornit na to, že součástí vašeho přijímacího procesu je monitoring vašich internetových aktivit.

Detektivní software

Nejde ale jen o obyčejné "googlování". Společnost Social Intelligence Corp., jejíž činnost zkoumaly a nakonec povolily federální úřady, pracuje se speciálně vyvinutým programem. Ten je zaměřený na vyhledávání webového obsahu vytvářeného uživateli, sbírání celé řady odkazů a kategorizaci dat.

Data jsou pak ověřována zaměstnanci firmy a z výsledků pak Social Intelligence pro klienta připravuje zprávu. Z té musí odfiltrovat právně citlivé informace, mezi které patří otázka sexuální orientace, rasy a náboženství. O kauze už více než rok informují blogeři na serveru Forbes.

Fotky z párty nejsou soukromé

V hotové zprávě pak mohou zůstat například rasistické komentáře, fotografie či videa ve kterých jsou předváděny zbraně, ale také účast v diskusích, podporujících legalizaci drog. Zaměstnavatele dále mohou zajímat komentáře o jejich firmě nebo sféře jejích obchodních zájmu, stejně jako fotografie z vaší soukromé párty, na které je před vámi vypitá bečka piva.

K zaměstnavateli se dostanou také vaše chlubivé komentáře o tom, jak už několik let jezdíte v hromadné dopravě načerno, nebo že jste se při nočním návratu z klubu poprali s nějakou nesympatickou partou v autobuse. „Lidé musí trochu přemýšlet a pochopit, že to co je veřejně publikováno je určeno veřejnosti a zaměstnavatel má právo o tom vědět," říká majitel firmy a autor vyhledávacího programu Max Drucker.

 

Právě se děje

Další zprávy