Šéf Bontonlandu Lešek Wronka
Lešek Wronka se v českém šoubyznysu pohybuje již léta. Zakusil jej ze všech různých pozic, jako výkonný umělec, autor, skladatel nebo jako manažer, který "tvoří" nové hvězdy. Organizoval hudební festivaly a již čtvrtým rokem organizuje české Anděly. Je majitelem distribuční sítě i obchodů Bontonland, který se v dubnu chystá spustit prodej digitální hudby na internetu - Bontonline.Trvalo to přes deset let, ale už i v Česku se hudebním fanouškům otevírají možnosti, jak nakupovat digitální hudbu online.
Po obchodu Supraphonu, otevření iTunes českým zákazníkům a startu streamovací služby MusicJet začne v dubnu digitální muziku v obchodu Bontonline prodávat také Bontonland. Bez protipirátské ochrany DRM, za relativně nízké ceny a s podporou bezztrátového formátu FLAC.
A firma chce jít ještě dál. Nezávislým hhudebníkům, kteří nechtějí využívat služby velkých vydavatelství, dokáže nabídnout distribuci či marketingovou podporu jejich hudby. "Z části můžeme nahradit vydavatele a ještě hudebníkům zajistíme koncový prodej," slibuje v rozhovoru pro Dataramu ředitel Bontonlandu Lešek Wronka.
Tip: Podrobnosti o tom, jak bude nový obchod fungovat, si přečtěte zde
Datarama: Proč přichází Bontonland s prodejem digitální hudby až teď?
Lešek Wronka: V Česku nebylo dříve možné s digitální hudbou dost dobře obchodovat. Příklad serveru i-legalne.cz mluví sám za sebe. Byla to politika zdejších velkých studií, tzv. Majors, která trvala na DRM ochraně. Web i-legalne.cz byl trochu komplikovaný na obsluhu, ale jeho záměr byl dobrý. Přišel ale ve špatnou dobu.
Vy budete prodávat hudbu bez DRM?
Ano. Naše digitální skladby ale budou obsahovat informaci o tom, kdo si tuto skladbu koupil a číslo transakce. Když se dotyčná skladba objeví na nějakém ilegláním úložišti, bude jasné, kdo jí tam nahrál.
Co podle vás přimělo velká studia k tomu, aby přestala na DRM trvat?
Trh, který se zmenšuje. Prodej fyzických nosičů klesá, už i řetězce jako Tesco zmenšují nabídku hudby, kterou umožňují v obchodech vystavit. I my jsme byli nuceni hledat nové cesty prodeje.
Proč podle vás vydavatelé nepodpořili digitální hudbu už mnohem dřív?
Stavěli se k tomu trochu vlažně. Dříve se také obávali, že jim digitální prodej bude kanibalizovat prodej nosičů. Dnes jsou mnohem vstřícnější, protože ví, že každý prodej je dobrý. Ovšem digitál dnes tvoří zatím jen nějakých deset procent prodeje.
Ale v zahraničí jsou digitální procenta mnohem vyšší. Není to právě chyba Majors?
Je to chyba Majors, ale na druhé straně tady nebyl dostatečně kapitálově silný hráč, který by digitální distribuci vytvořil. Bontonland už dlouho provozuje vlastní e-shop s fyzickými nosiči. Troufám si říct, že je to největší e-shop s fyzickou hudbou v Česku. Součástí posledních úprav e-shopu, které proběhly na začátku roku 2010, byla příprava na budoucí prodej digitální hudby. Potom, co jsem Bontonland koupil, jsem se rozhodl digitál dofinancovat a uvést do provozu.
570 tisíc cédéček
Považujete pirátství za zásadní problém zdejšího šoubyznysu?
Je pravda, že v Česku je pirátů hodně a lidé mají pocit, že vše je zadarmo. Ale nechci tím říct, že by tím šoubyznys zásadně trpěl. Problém je dán také tím, že tu není dostatečná nabídka. Vydavatelé neinvestují do nových tváří, nemají kapitál, aby vytvářeli nové interprety. Důležité také je, že pro potírání pirátství neudělal nic stát, ani IFPI.
A co by měl podle vás dělat stát?
Měl by lidi vzdělávat, zabývat se prevencí a pak následně i postihováním. Právní úprava tady je, ale problém je, že právo nikdo nevymáhá.
Cena hudby v Bontonline se má pohybovat mezi cenou v iTunes a cenou hudby na fyzickém nosiči. Co lidi přesvědčí koupit si skladbu raději u vás, než v iTunes?
Ve velké většině nebudeme dražší než iTunes, ale to je také hodně dáno pohybem kurzu. A z druhé strany se budeme snažit, abychom nebyli o hodně levnější, než CD. iTunes není volbou pro všechny. Nemám přesná čísla, ale podle mých informací nedošlo po vstupu Apple na český trh k masovému nakupování v iTunes. My ale předně nechceme iTunes konkurovat. Nemá smysl, abychom měli v nabídce nějaké exotické věci. Šíří nabídky se iTunes nevyrovnáme. Chceme se zaměřit na naše zákazníky, které mapujeme třeba pomocí e-shopu, jehož obrat se zvyšuje. A těmto zákazníkům chceme nabídnout digitální alternativu, včetně ukázek k poslechu.
Myslíte, že to bude stačit?
Není to jediné na co se spoléháme. Stále tvoříme největší obrat prodejem fyzických nosičů s hudbou, filmem, hrami atd.. Za minulý rok jsme prodali 570 tisíc hudebních CD.
Bude v Bontonline možné kromě stahování MP3 hudbu také jen streamovat za předplatné?
Na streaming nejsme dostatečně technologicky vybavení. Ale dohodli jsme se s panem Horákem z MusicJetu, který našim zákazníkům nabídne možnost předplatného pro poslech on-line.
Nahradit vydavatele
Platí, že ostrý start máte naplánovaný na prvního dubna?
Ano, teď testujeme a v dubnu spouštíme. Budeme prodávat obsah všech Majors, ale každý vydavatel má jiné podmínky, takže není jisté, že se do dubna stihneme domluvit se všemi. K prvnímu dubnu ale určitě startujeme a postupně budeme nabídku rozšiřovat.
Budete prodávat i hudbu českých interpretů, které nezastupují velká vydavatelství?
Vzhledem k tomu, že Majors přestali investovat do interpretů, vzniká skupina hudebníků, kteří nemají kde vydat desku nebo si ji vyrobí sami, takže k tomu vydavatele nepotřebují. Ale už neumí ten zbytek - distribuci, reklamu, umístění na web. A to jim můžeme nabídnout my. Máme širokou síť obchodů, prostor pro propagaci a brzy i digitální obchod.
To znamená, že budete schopni do jisté míry nahradit interpretům služby vydavatele?
Z části můžeme nahradit vydavatele a ještě zajistíme koncový prodej.
A dostanou od vás umělci víc peněz, než kdyby se upsali vydavatelství?
Teoreticky ano, ale to je opravdu hodně individuální. Muzikanti každopádně získají větší svobodu rozhodování. Příklady už tu jsou. Například Lenka Dusilová si svou desku natočila sama a s Universalem se dohodla jen na distribuci. Kdyby se teď rozhodla jít do digitálu, záleží jen na ní, jestli album prodá nám, Universalu, Supraphonu, nebo nám všem.
To zní z pohledu muzikantů jako dobrá zpráva.
Role vydavatelů se mění. Já jsem koncový prodejce, ale můžu nabídnout, že hudbu dostanu do svých i do partnerských obchodů, umím ji prodávat na internetu a dokážu ji prodat i dál. Není problém udělat marketing. Třeba plakáty mám i kde vyvěsit a mohl bych i vylisovat CD.
Tím ale vydavatelům polezete do zelí. Nebojíte se, že vám pak nastaví horší podmínky?
Možné to je, ale zatím se navzájem potřebujeme. My jim děláme velký obrat. Pokud ale vydavatel nezajistí umělci podmínky, podporu a servis, stane se brzy zbytečným. Pak už totiž umělci jen pomáhá rozvážet hudbu do obchodů, tedy k nám.
Zdá se, že se otevírá úplně nové dějství českého šoubyznysu. Nejen umělci, ale už i obchodníci otevřeně říkají, že vydavatele vlastně nepotřebují.
Pokud bych dnes našel opravdu dobrého interpreta, tak k jeho prosazení a úspěchu opravdu nepotřebuji nikoho dalšího. Ale v praxi to zatím nefunguje, protože vydavatelé pořád vlastní obsah, který já potřebuji prodávat. Lepší, než si začít konkurovat, tak pro nás je vzájemná spolupráce. Kdyby ale za mnou přišel interpret s nahranou deskou s tím, že potřebuje distribuci, nebudu ho přirozeně posílat za vydavatelem. Je to obchod.
TIP: Líbí se vám naše články? Sledujte Dataramu na Facebooku, na Google+ nebo na Twitteru!