Londýn - Nejrychleji rostoucí sociální sítí světa není Facebook ani Google+, ale Twitter. Ukázala to poslední statistika Global Web Index, která sleduje chování zhruba 90 procent internetové populace (osob ve věku 16 až 65 let).
Účet má každý pátý
Mezi druhým a posledním čtvrtletím loňského roku se počet uživatelů Twitteru zvýšil o 40 procent na 288 milionů lidí. "V současné době používá aktivně síť 21 procent lidí ve světě," tvrdí autoři šetření.
Podle serveru Mashable přitom ještě v červenci 2009 měsíčně používalo Twitter pouze 35,47 milionu osob.
Nejvíce uživatelů Twitteru přibylo v Hong Kongu (zde se počet zvýšil téměř o 100 procent), následují USA, Rusko a Čína. Úbytek síť naopak zaznamenala v Brazílii, Polsku, Vietnamu a na Taiwanu.
Psát tweety netřeba
Role Twitteru se přitom mění - stále více osob jej používá jako pasivní zdroj informací. Podobně jako na Google+ (a na rozdíl od Facebooku) si tu nepřidávají do kontaktů primárně své skutečné kamarády či známé, ale osobnosti nebo firmy, jejichž názory je zajímají. Odebírat novinky a komentáře tak lze třeba od podnikatelů, politiků, umělců či médií.
Využít ale mohou Twitter i běžní "pisatelé statusů", navíc se tu dá nastavit, že se každý post zobrazí automaticky i na Facebooku. Uživatel musí pouze překousnout limit 140 znaků.
Lepší je ale zapomenout na komentáře, které se týkají běžných činností typu „co jsem měl dnes k večeři". Ty v rámci twitterové komunity zrovna oblíbené nejsou.
Konkurují místní sítě
Facebook, který skončil v žebříčku jako druhý, na podzim sice dosáhl na miliardu registrovaných uživatelů.
Jak ale analytici varují už od loňského jara, na největší sociální síti světa jich přibývá stále méně - Západ je již nasycený a v rozvíjejících se zemích Facebook čelí regulacím nebo konkurenci místních sítí. Podle současného šetření nárůst uživatelů mírně přesáhl 30 procent.
Na třetím místě skončila platforma Google+. Z celosvětových následují LinkedIn, Pinterest a Tumblr. Přímo za G+ se ale dostaly dvě místní sítě. Vede ruská Vkontaktě, která je mezi Rusy stejně populární jako Facebook (a mnohdy i více), následují mexická Sonico a indonéská Mig33.
Za aktivního uživatele považují autoři každého, který danou síť použil alespoň jednou za poslední měsíc. Zpráva o tom, jak která služba roste a jakou má perspektivu, je důležitá především pro inzerenty.