Praha - Sociální síť, kterou Google koncem loňského září veřejně spustil a která měla narušit dosavadní monopol Facebooku, zůstává nadále městem duchů. Alespoň v Česku.
Na síti Google+ podle odhadů aktivně působí přes 100 tisíc Čechů. Registrováno jich může být zhruba půl milionu. Pro porovnání: Facebook má v Česku kolem tří milionů registrací.
Řada uživatelů ale k účtu Google+ přišla, aniž by jej primárně chtěla využívat. Stačilo v minulosti používat server Picasa sloužící ke správě a editaci fotografií, který se do Google+ začlenil. Profily na nové sociální síti tudíž mají i ti, kteří si je nikdy cíleně nevytvořili.
Český Google neví, kolik má registrací
Samotní analytici a internetoví konzultanti přesné informace o úspěchu Google+ v Česku neznají. Konkrétní čísla neprozradili ani zástupci Google ČR. "Data na lokálních úrovních celosvětově nesdílíme," uvedli na dotaz Aktuálně.cz. Ze studie PlusDemographic nicméně vyplývá, že na počátku letošního roku používalo v Česku G+ přes 300 tisíc uživatelů.
Počet aktivních profilů můžeme následně odhadnout z čísel, která monitorují výsledek G+ ve světě. Podle oficiálních dat Googlu má nyní služba 400 milionů registrovaných osob, z toho 100 milionů - tedy čtvrtina - se na webu aktivně projevuje. Pokud by podobný podíl platil pro český trh, v lednu 2012 by skutečně aktivních tedy bylo 75 tisíc osob.
Jestliže by se za následujících devět měsíců zvýšil počet registrací na 500 tisíc (očekáváme pomalejší nárůst než v první vlně), jednalo by se o 125 tisíc aktivních uživatelů. Že se křivka nových profilů stále více zplošťuje, předpokládá například expert na internetový marketing Zdeněk Hejl.
Elitáři proti plebejskému Facebooku
"V České republice se Google Plus zpočátku ujal jako prostor pro elitářskou společnost technologických nadšenců, mladých podnikatelů a intelektuálů, kterým je Facebook příliš přelidněný, plebejský a pubertální," myslí si konzultant Petr Koubský. Postupně ale podle něj i tato skupina ztratila nadšení a dnes na G+ působí hlavně hyperaktivní osoby, kterým jedna sociální síť nestačí.
Podle Hejla jsou to i nyní podobní lidé jako například na Twitteru - marketéři, designéři, zástupci médií a technologických firem. "Facebook je oproti tomu masovka, která cílí na všechny bez ohledu na zaměstnání nebo věk," říká odborník.
Z lednových statistik G+ vyplývá, že 75 procent registrací v Česku měli muži. Více než polovině osob bylo 18 až 24 let, následovala skupina do 34 let. Více než ve třetině všech případů se jednalo o studenty, ze zaměstnavatelů nejčastěji figurují IBM, McDonald's, DHL, T-Mobile, Vodafone a Tesco. K organizacím, které si v Česku založily firemní profil, patří Národní knihovna, Česká televize nebo internetový obchod Mall.cz.
Funguje dobře, ale chybí přátelé
Samotný G+ funguje podle Hejla dobře. "Kdyby člověk nebyl na žádné síti a neměl ještě vyhraněný okruh přátel, tak by asi G+ byla první volba," myslí si marketingový konzultant.
Většina lidí, kteří by takto přemýšleli, ale už má účet na Facebooku a k tomu, aby přešli, se mnoho důvodů nenabízí.
Základní nevýhodou jsou chybějící přátelé - český G+ působí stejně opuštěně jako Facebook na jaře 2008 (na ten se uživatelé začali masově registrovat až o několik měsíců později, když vznikla česká verze).
G+ přitom nenabízí to, co tehdy Zuckerbergova síť - novinku. Lidé už si vybudovali síť kontaktů; stejně tak zvládli na místě, kde působili doposud, uložit spoustu dat a informací, a vytvořit si tak určitou historii.
"Spousta funkcí G+ je nyní stejná nebo velmi podobná jako na Facebooku," upozorňuje Hejl. Ale každý server má samozřejmě něco navíc, v případě G+ jsou to třeba hangouty. Přímo lidé, kteří G+ používají, si pochvalují přehlednější nastavení soukromí, galerie, propojení s Google kalendářem nebo přítomnost Google Maps.
V čem je G+ lepší?
G+ tedy Facebooku sice konkuruje, ale nijak zásadně nebezpečně, myslí si Koubský. "Znám lidi, kteří zcela opustili Facebook a přešli jen na G+, je jich ale málo a nepřibývají," tvrdí odborník.
"Co mám zkušenost, tak pokud někdo aktivně používá G+, v naprosté většině chodí paralelně také na Facebook," navazuje Hejl. Sám si myslí, že čistých přesunů z Facebooku na G+ bylo skutečně málo.
Roli G+ vidí někde mezi Facebookem a Twitterem. "Kdo se chce bavit, využívá spíše Facebook, a kdo má zájem o kvalitní a aktuální informace, má spíše Twitter," očekává konzultant.
Podle Tomáše Menčíka ze společnosti Cyrrus G+ nejvíce konkuruje Facebooku co do propojení s jinými nástroji. Na mysli má především správu fotografií a již zmíněnou integraci s webem Picasa. Totéž platí pro další služby. "Uživatelé Gmailu jsou nevědomky uživateli i Google plus," komentuje Menčík.
Jak ale zdůrazňuje PR manažerka Google ČR Janka Zichová, srovnání s Facebookem vůbec není na místě. "Google plus není další sociální síť, která by s někým bojovala. Je to sociální nadstavba nad již existující platformou služeb, která do jejich používání vnáší nový, velmi důležitý rozměr - vztahy," říká.
Jednou a dost
Že by popularita G+ v Česku nějak zásadně rostla, experti spíše nečekají. "Trh sociálních sítí je tu poměrně dost nasycený," říká Menčík. Sám očekává, že G+ zůstane menší komunitní sítí. Ostatní odborníci, které online deník Aktuálně.cz oslovil, tvrdí de facto totéž.
Aby se popularita "pluska" zvýšila a služba neupadla do zapomnění, musí pro to Google něco udělat. Například spustit rozsáhlou reklamní kampaň nebo službu, která G+ jednoznačně odliší od ostatních.
Z náhodného dotazování zhruba dvou set Čechů jsme od většiny respondentů zjistili, že pokud G+ mají, nepoužívají ho. Nejčastější argumenty? "Mám pocit, že tam nikdo není, a nemám síly udržovat Facebook a G+ zároveň." Další účastnice si jej založila, aby zjistila, jak funguje. "Už jsem tam století nebyla, vlastně jsem tam nikdy aktivněji nepůsobila," odpovídá na otázku.
Cenu za originalitu pak dostává odpověď uživatele, který podle svých slov na G+ chodí, když chce být na chvíli sám.