Amazon se rozhodl vypořádat s chytráky, kteří se snaží přiživit na rozvíjejícím se trhu s e-knihami. Tento trh je v jistém smyslu záchranou spisovatelů. Z publikování tištěných knih se lze uživit jen těžko, a to i pro zavedená jména.
Situaci pro server AtlanticWire charakterizoval například Edward Jay Epstein. Novinář a autor desítky publicistických knih, které se rozhodl digitalizovat. "Tento týden to nebylo nic moc, prodal jsem jen 165 e-knih. Ale kontinuálně se to zlepšuje, s každým novým nasazeným titulem."
Problém jsou tzv. spamové knihy
Trh s e-knihami na Amazonu - Kindle Store - však trpí dětskou nemocí. Jsou jimi tzv. spamové knihy, publikované pod licencí PLR (Private Label Rights), jejichž prodej probíhá na principu pyramidové hry.
Jde především o marketingové knihy, jejichž práva koupí "knižní spekulant" za minimální částku, například 10 dolarů, a poté knihu může s drobnými úpravami (přeformátování, jiný obal či název), prodávat pod vlastním jménem. Kromě zisku za každý prodaný kus můžete dál prodávat i práva pod stejnou licencí, pod jakou jste ji koupili.
Zadáte-li v Kindle Storu do vyhledávání například obrat Kindle marketing, objeví se podle serveru NYTimes 12 990 výsledků. Tolik knih na toto téma však pochopitelně napsáno nebylo. Jde o stejné či jen lehce pozměněné verze jednoho, navíc nijak závratně inteligentního textu.
Krátký proces
Amazon se oprávněně domnívá, že "zaplevelení" jeho online knihkupectví podobnými kousky jen mate zákazníka a odrazuje ho od vybírání skutečně zajímavých knih. Proto se rozhodl podle serveru Arstechnica s tímto druhem publikací skoncovat a jejich autorům rozeslal e-mail, upozorňující, že tituly "nelišící se a nebo jen velmi málo odlišné" od původního díla z obchodu vyřadí.
To je dobrá zpráva pro milovníky skutečných knih a špatná pro spekulanty, snažící se vydělat i na zájmu o e-knihy. Uvidíme, jak dlouho se podaří udržet Kindle Store čistý.