Po letech čekání mají Češi možnost kupovat nebo poslouchat hudbu na internetu z legálních zdrojů a za peníze. Nejdříve na konci září spustila českou verzi svého obchodu s hudbou iTunes firma Apple, krátce poté pak ve službě MusicJet zpřístupnili svá portfolia i velcí čeští vydavatelé.
MusicJet umožňuje - podobně jako zahraniční služby typu Spotify - po stažení příslušného software poslouchat hudbu přes internet. V základní variantě zadarmo, pokud ovšem uživateli nevadí vizuální i zvuková reklama, v dalších za měsíční poplatek.
Proč má Česká republika v oblasti digitální hudby desetileté zpoždění za světem a kolik na MusicJetu vydělají čeští interpreti jsme se ptali šéfa české pobočky vydavatelství Universal Tomáše Filipa.
Datarama: Proč dostali Češi možnost poslouchat hudbu on-line tak pozdě?
Tomáš Filip: Vývoj softwaru nějakou dobu trvá. Mohli jsme koupit hotový, ale partneři z Bald Brothers chtěli vyvinout svůj, aby mohli rychle reagovat na potřebné změny. Se třetí stranou by to bylo komplikovanější. To trvalo jeden rok.
Měl jsem na mysli obecně možnost Čechů poslouchat a nakupovat hudbu on-line.
Na trhu je nás víc, tekže nikdo nekontroluje 100 procent trhu. Když někdo přijde se svým servisem, ten druhý ho nebude podporovat, ale bude na něj žárlit. Také nejsme experti na IT, jsme vydavatelství a dát dohromady podobný projekt je složité. Aby to bylo kvalitní, uživatelsky příjemné. Takže už ve zrodu toho digitálního věku jsme se vzdali nápadu, abychom my sami něco spouštěli.
V MusicJetu je obsah celé velké pětky největších vydavatelův ČR?
Samozřejmě. Ale v systému MusicJet jsme jen dodavateli, ten software je vyvinut pány Horákem a Litošem. Kontrolují celý systém a my jim dodáváme obsah.
Jak si představit vyjednávání o cenách? Šéf zkrachovalého projektu i-legálně.cz se nechal slyšet, že dohodnout se s labely nebylo možné.
i-legálně bylo od počátku špatně. Byl to takový pokus napodobit iTunes. Ale to se úplně nepodařilo. Ta aplikace byla neohrabaná, neměla přehrávač. Uživatelská zkušenost byla mizerná. My jako vydavatelé jsme v té době samozřejmě vyžadovali DRM.
Najdou lidé v MusicJetu hlavně českou hudbu, kterou si dosud nemohli digitálně koupit?
Vůbec ne. Míříme na mladou generaci, která si už nekupuje CD. Míříme na věkové rozpětí 15 až 30 let. A většina této skupiny poslouchá víc zahraniční hudby.
Rozdělování odměn pro umělce bude jak říkáte na základě "rovných pravidel", ale kolik umělci dostanou je tajemství. Jak tomu rozumět?
Hudebníci jsou zastupováni labely. Podle toho, kolik se bude hrát z našeho portfolia, tolik dostaneme od MusicJetu a podle toho, kolik hráli konkrétní interpreti, dostanou peníze od nás.
Proč jste zvolili mediální strategii, že novinářům jste vstup do systému před premiérou nedovolili, ale lidem, kteří si založí konto v České spořitelně, ano?
To tak úplně být němělo. Měl to být bonus ke kontu, ale nestihli jsme MusicJet včas spustit, proto vznikla ta měsíční prodleva.
Pan Horák z Bald Brothers říkal, že MusicJet "je o uživatelském komfortu". S iPhonem a počítačem Mac je mi ale k ničemu. To není moc komfortní.
Aplikace pro iPhone bude do konce října. Ohledně Macu to znamená vyvinout ten samý software znovu. Byl bych rád, kdyby to vyvinuli, ale v době, kdy měli omezené kapacity, se museli zaměřit na majoritní platformu. A Mac má u nás bohužel okolo dvou, tří procent.