Facebook k 1. lednu 2015 znovu upravuje své podmínky používání. Změny, které provozovatel oznámil v polovině listopadu, vyvolaly mezi uživateli velkou vlnu reakcí, způsobenou hlavně nejistotou, co přesně se od Nového roku mění. Pravidly se přitom musí řídit každý, kdo chce Facebook používat.
Strach o ztrátu soukromí, sledování, sbírání a zveřejňování dat a jejich prodej, ztráta autorských práv. To jsou zřejmě nejčastější důvody pro obavy z nových pravidel. Ředitel společnosti Apple Tim Cook nedávno osočil šéfa Facebooku Marka Zuckerberga z toho, že z uživatelů této sociální sítě udělal zboží.
Pravdou ovšem je, že nové podmínky se od verze, která platí dosud, zase tak výrazně neliší. Rozhodně ne tolik, jak se na první pohled může zdát.
Především platí, že – stejně jako doposud – myšlenky, fotky i videa nahraná na Facebook patří tomu, kdo je vytvořil. Duševní vlastnictví, respektive autorská práva, tedy zůstávají autorovi. Facebook si (pouze) vyhrazuje právo s jakýmkoli nahraným obsahem volně nakládat, aniž by za to musel uživatelům platit. A to do doby, než se uživatel rozhodne příspěvek nebo status zase smazat. Výjimka platí v případě, že příspěvek už mezitím někdo sdílel.
Snaha o právnické výrazy nepomůže
Před výše popsaným je zcela zbytečné se bránit sdílením „právnické poznámky“ odvolávající se na Bernskou úmluvu o respektování autorských práv. Pokud tedy uživatelé napsali, že ke komerčnímu využití jimi vloženého obsahu je potřeba jejich písemného souhlasu, nemá to žádný právní význam. Tím, že Facebook používají, souhlasí i s jeho podmínkami. Jedinou možností, jak se uplatnění „royalty free licence“ vyhnout, je – stejně jako u podobných služeb – účet zkrátka zrušit, popřípadě ho nijak aktivně nevyužívat.
Už při aktivaci profilu o sobě uživatelé Facebooku poskytují základní data, i když nemusí být pro všechny další uživatele viditelná. Totéž platí i pro komunikaci s přáteli a stránkami, konkrétně zprávy, takzvané lajky, sdílení či komentáře, včetně záznamů o množství a pravidelnosti návštěv.
Lepší personalizací k vyšším ziskům
O tom, kdo si instaloval facebookovou aplikaci do mobilního zařízení, sbírá tato sociální síť také data o poloze, samotném zařízení, operátorovi, časovém pásmu, telefonním čísle či IP adrese.
V případě sbírání dat není hlavním cílem sledování konkrétního uživatele, ale přizpůsobení aplikace (sociální sítě), odhalení chyb, další vývoj a zisk Facebooku. Firma tato data mimo jiné využívá k lepší „personalizaci“ – tedy například k rozhodování o tom, čí příspěvky se zobrazí na uživatelově „zdi“, jaké navržené stránky a události jsou nejblíže místu uživatelova výskytu nebo jeho zájmům. Také návrhy na označení fotek jsou výsledkem sbírání dat. A například údaje o baterii a síle signálu slouží k ujištění, že aplikace funguje. Informace z GPS zase využije nástroj Nearby Friends, který je ovšem v Česku zatím nedostupný. V budoucnu by se na základě dat o poloze měly zobrazovat například i tipy na místní restaurace.
Co se týče využití statusů, fotek, videí a dalšího obsahu, na který si dělá Facebook nárok, a dat, která sbírá (nejen o aktivitě přímo na stránkách, ale kdekoli, kde je na stránkách aktivní tlačítko Doporučit nebo Sdílet), není s největší pravděpodobností na místě obávat se, že by je Facebook chtěl prodat jiným společnostem. Třetí stranou se v tomto případě rozumí spíše uživatelé, kteří využívají reklamní systém Facebook Adds nebo sponzorované příspěvky. Těm nasbíraná data pomohou v přesnějším cílení jejich příspěvků nebo umožní zaplatit doporučení stránky.
Záleží hlavně na vás
V praxi mnohem užitečnější obranou soukromí je nová stránka Privacy Basics. Radí, jak zbytečně nezveřejňovat to, co uživatel nechce. Neuchrání to sice od strojového sbírání dat, ale ostatním uživatelům může – při správném nastavení soukromí – zůstat leccos skryto. Jde o návod, co o uživateli vidí ostatní lidé (například jak omezit dostupnost fotek a statusů jen pro přátele nebo jak zrušit označení na fotce) nebo co na své zdi vidí sám uživatel a jak s ním ostatní mohou komunikovat.
V některých zemích začne Facebook testovat nová tlačítka k nákupu (Buy button), umožňující nakupovat bez toho, aby bylo nutné navštívit přímo stránky e-shopu. Další novinkou je zobrazování stejných reklam pro web i v mobilní aplikaci. Uživatelé se budou moci rozhodnout, jaké reklamy chtějí zobrazit, ať už jde o obor, jazyk nebo lokalizaci.
Chystá se také větší propojenost aplikací, které vlastní Facebook. V praxi to znamená, že prostřednictvím informací z Facebooku by mělo být možné obnovit heslo na Instagramu nebo WhatsApp.