Česká armáda ve 3D? Už testuje bojové porady s Kinectem

LP Fish
24. 10. 2011 22:55
Katedra komunikačních a informačních systémů při brněnské Univerzitě obrany vyvíjí revoluční systém velení bojových i cvičných akcí. Původně uvažovaný simulátor virtuální reality nahradila stereoskopická 3D projekce a brýle.
Foto: Aktuálně.cz

Vojenští velitelé sledující pozici vojáků v terénu prostřednictvím 3D brýlí a virtuálních map už nepatří do sci-fi, ale mohly by se brzy stát realitou. Ve zkoumání podobných možností je překvapivě daleko i česká armáda.

Brněnská Univerzita obrany právě testuje systém, který velitelům umožňuje plánování taktiky v 3D mapě s využitím dat z GPS a pohyb snímajícího herního ovladače Kinect. Systém přijímá signály z lokátorů jednotek, vkládá je do digitální mapy a vytváří z ní stereoskopickou 3D projekci bojiště.

Pohybem po 3D mapě

"Tohle je čistě univerzitní pracoviště, klasická laboratoř," říká jeden z autorů projektu major Petr Františ, když mě vede přes dvůr brněnské Univerzity obrany.

A pak už mi předvádí taktickou poradu ve 3D. V praxi to vypadá tak trochu jako strategická počítačová hra. Na plátně sledujeme projekci bojiště vygenerovaného na základě dat v 3D brýlích. Velitel porady může mapu pomocí jednoduchých gest ovládat.

"Když uděláte krok dopředu, posunete se i v prostoru mapy. Pravou rukou můžete být blíž nebo naopak dál povrchu a levou rukou se otáčíte podle vlastní osy," ukazuje před plátnem mjor Františ. Velitel tak účastníky bojové porady doslova "provést" místy, kde probíhají bojové akce.

Projektor, 3D brýle, Kinect - a bitva může začít
Projektor, 3D brýle, Kinect - a bitva může začít | Foto: Univerzita obrany Brno

"Nepředstavujte si to jako řízení letového provozu, kde se vám všechno v reálném čase hýbe. Pozemní síly fungují v intervalu pěti minut až jedné hodiny. Než se něco stane, trvá to poměrně dlouho. Takže i přeposlání dat může chvíli trvat," dodává Františ.

Armáda má vlastní geografickou službu, která do systému dodává data. "Náš systém je zpracuje a převede do stereoskopické 3D projekce. Sestává z reliéfu povrchu, na kterém je satelitní nebo letecký snímek a na něj jde síť budov plus lesy, skupiny lesů, cesty, elektrické vedení atd.," vysvětluje Františ.

Důstojník s 3D brýlemi

Pohybové ovládání zajišťuje upravený software herního ovladače Kinect. Ten nahradil původně uvažované, mnohem sofistikovanější zařízení virtuální reality. Jedním z hlavních důvodů bylo i to, že Kinect vyšel mnohem levněji.

"Microsoft nám v tomto vyšel velmi vstříc a poskytl nám jak zařízení, tak SDK (kompletní sadu nástrojů pro vývoj - pozn. redakce), abychom mohli program upravit. My za to poskytli reálné využití systému Kinect v aplikaci, která by se podle nás mohla uplatnit," hodnotí spolupráci Františ.

Podobný systém taktických porad se podle něj zatím nepoužívá v žádné armádě NATO. "Velitel při akci plní celou řadu taktických úkolů a náš systém mu dává možnost rychle a komplexně proniknout do situace a zároveň ji ve stejné kvalitě prodiskutovat s ostatními členy štábu," vypočítává výhody 3D projekce Františ.

Pokud by se nápad uchytil, nahradila by klasickou bojovou poradu nad mapou místnost s projektorem a důstojníky s 3D brýlemi.

 

Právě se děje

Další zprávy