Advanced Warfighter 2 - Tom Clancy v akci!

Zdeněk Morávek
7. 4. 2007 0:00
Speciální jednotky opět zasahují, tentokrát na mexických hranicích!
Foto: Hratelně.cz

Jednička vyšla zhruba před rokem jako jeden v podstatě z launch titulů ke konzoli Xbox360. Taktická akce podložená scénářem Toma Clancyho tehdy zaznamenala obrovský úspěch a byla na dlouhou dobu nejhranější hrou na dané platformy. Potom jsme se dočkali i verze pro PC, ale to byl spíše takový lehký odvar toho, co hltali konzolisté. Navíc měla hra krvavé nároky na hardware; pravda, technické zpracování bylo výborné, ale peníze si (snad) nikdo doma netiskne...

Svižné pokračování
A tak jsme se letos celkem logicky dočkali dvojky (autoři přeci jen musí vytěžit ještě něco z enginu, modelů, textur atd.). Už relativně krátká doba vývoje evokovala u mnohých dojem, že se nemůže jednat o plnohodnotnou novou hru, ale spíše jen o nastavovanou kaši, v lepším případě povedenější a obsáhlejší datadisk. Necelých deset hodin singleplayeru také není zrovna přesvědčivých, ale nepředbíhejme. Příběh dvojky navazuje na jedničku, kdy po úspěšně splněném úkolu je kapitán Mitchell opět odvelen do Mexika, kde se tamní vzbouřenci chystají překročit hranice se Spojenými státy. O zápletku ve stylu Toma Clancyho máme tedy postaráno, tak hurá do boje!

Foto: Hratelně.cz

#hodnoceni

Ve výcvikové misi posbíráte prvních pár achievementů, jakž takž vstřebáte první dojmy z grafického zpracování a ozvučení, zkusíte párkrát okřiknout členy vlastní jednotky a vydáte se do rodného státu všech Gonzálesů splnit úkoly první ostré mise. Slušně nastartovaná hra vás pak překvapí rozpačitou videosekvencí, kdy projíždíte písečnou a kopcovitou krajinou Mexika. Vybavení džípu, kterým jedete, vypadá jako pár kvádrů různých rozměrů rozházených po asi přístrojové desce, voják - řidič se tak snažně drží volantu, až mu sem tam projede dlaní, zpětná zrcátka se raději nenamáhají nic odrážet, kopce a kopečky jsou spíše trojúhelníky zamazané antialiasingem, přikrášlené dalšími efekty jako HDR.

Výtečné provedení
Jakmile videosekvecne skončí, vylezete z vojenského džípu a na směnu přišla druhá parta vývojářského týmu. Grafika je excelentní. Perfektní nasvícení scény, parádní, i když možná trochu přehnané stínování, ohromná spousta vizuálních efektů a to všechno při stabilním framerate, který po celou dobu hraní nepoleví. Sem tam si hra najde slabší chvilku, třeba při výbuchu tanku hned zpočátku hry, kdy destrukce připomíná výbuchy ze hry Commandos 2, pak opět několik videosekvencí, ale potom zahlédnete noční město osvícené výbuchy a požáry a spadne vám čelist!

Foto: Aktuálně.cz

Úspěšné herní principy a mechanizmy z jedničky fungují perfektně i ve dvojce. Hra je příjemně taktická, každý si přijde na své. Kdo chce taktizovat k zbláznění, může využít spoustu možných prostředků, ať už je to 3D mapa, dronové, nový cross-com... Na druhou stranu i jednodušší postupy vycházejí. Podíl na tom má možná i docela lineární design levelů. Ne že by vždy byla k cíli jen jedna cesta, hlavu zamotanou z rozmanitosti prostředí ale rozhodně mít nebudete. Pomocníci z bandy dronů, ať už je to starý známý UAV Cypher nebo nově praktické vozítko Mule, které když máte k dispozici, můžete ho použít jako pojízdnou zbrojnici, potom odsuzují nejnižší volitelnou obtížnost hry pro skutečné začátečníky, každý zkušenější hráč přepne po chvilce na vyšší stupeň.

Strašidelné jednotky
Kromě dronů vám pak většinou dělá společnost i skupinka duchů (Ghosts), jak je banda kolem kapitána Mitchella přezdívána. Malá jednotka sestává ze tří vojáků, které si můžete před startem mise vybrat. K jednotkám známým z jedničky nově přibyl medik. Nutno dodat, že oproti jedničce jsou spolubojovníci o něco chytřejší a užitečnější. Snaží se celkem obstojně krýt, nestojí pořád v klubku, rozprostírají se za krytem, respektive každý drží jinou pozici. Díky moderním technologiím roku 2014 pak můžete pozorovat dění skrze kamerku připevněnou na přilbě každého člena týmu a zároveň jim rozdávat příkazy. Rozkazování a ovládání vojáků, dronů nebo tanků a helikoptér později ve hře je jednoduché a účelné, stejně jako celkové ovládání vlastní postavy.

Foto: Hratelně.cz

Jsou ještě dvě věci, které se oproti originálu dočkali znatelného vylepšení a které stojí za zmínku. První je rozsáhlejší interaktivita a rozličnost prostředí. Více objektů je zničitelných, více objektů lze rozhýbat, více objektů lze jakkoliv využít a to nejen v prašné mexické přírodě, poničeném městské výstavbě nebo továrně. A potom taky už nemáte v mexickém městě pocit, že jste v něm jen vy a tři protivníci přes ulici. Město působí daleko živějším dojmem, i když civilistu na nákupech na hlavní třídě rozhodně nepotkáte. Ostatně kdo by se taky míchal mezi tank a americkou speciální jednotku a bandu pěti po zuby ozbrojených rebelů, že?!

Krátký singl, nekonečný multi
Jak už jsem na začátku článku nakousl, singleplayer dohrajete v pohodě za víkend. Hrací doba se pohybuje kolem zhruba deseti hodin, přičemž, troufneme si tvrdit, každý zkusí minimálně jednu další obtížnost. Potom se hra trošku natáhne, ale pořád hrajete to samé dokola Naštěstí těžiště hry je někde úplně jinde - v multiplayeru. Ten je perfektní, ať už se jedná o týmové bitky, boje jednotlivců nebo kooperační mise. Najednou může hrát až šestnáct hráčů, nutno dodat, že zakládající musí mít obstojné připojení, jinak hra padá, vyhazuje, kope Jinak je ale multiplayer opět, ve stylu jedničky, prakticky dokonalý. Trošku mne jen mrzí, že v mém Friend listu nadále převládá Gears of War nad ostatními tituly hranými online a ani GRAW 2 se zatím moc neuchytil, respektive ne v takovém měřítku, jak jsem čekal.

Ghost Recon Advanced Warfighter je zpátky. Asi to není čistokrevná nová hra, byť se za ni vydává. Na druhou stranu označení "datadisk" také není na místě. A právě to je jediným problémem, jediným záporem, který hra má. Jinak je prakticky perfektní.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme obchodu Herní svět (www.herni-svet.cz).

 

Právě se děje

Další zprávy