Praha – Bývalí klienti telekomunikačního operátora T-Mobile se stali "rukojmími" v jeho sporu s Českým telekomunikačním úřadem a skončili u soudu. Třeba jen kvůli 412 korunám. Více jak rok a půl trvající spor kvůli této částce má za sebou Radek Stehlík z Příbramska, který nakonec nad firmou vyhrál.
Jeho příběh začal v listopadu roku 2013. “Měl jsem tehdy od konkurence lepší nabídku pro celou rodinu. Zástupci T-Mobilu mi nejprve zakázali odejít s tím, že musím dodržet smlouvu na dobu určitou. Nakonec mi to umožnili, ale chtěli za to větší sankci, než jim tehdy dovoloval zákon,“ vzpomíná Stehlík.
Přestože T-Mobile odmítá, že by chtěl vyšší pokutu, na stranu odcházejícího klienta se postavil Český telekomunikační úřad a následně v červnu letošního roku Okresní soud v Příbrami, kde T-Mobile Stehlíka zažaloval.
Spor o přechodné období
Celý spor se vedl ohledně výkladu takzvané Husákovy novely zákona o elektronických komunikacích. Ta je účinná od srpna roku 2013 a mimo jiné zavedla strop pro sankci, kterou může operátor naúčtovat odcházejícímu klientovi při předčasném ukončení smlouvy na dobu určitou. Nově jde o maximálně 20 procent z paušálů do konce smluvního období.
Novela poskytla operátorům šestiměsíční přechodné období. Není ale jasné, zda jim takto dala čas jen na změnu všeobecných obchodních podmínek (jak tvrdí Český telekomunikační úřad), nebo jestli se vztahuje i na maximální výši sankce (jak se domnívali operátoři).
T-Mobile trval na tom, že strop na sankci za předčasné vypovězení smlouvy mohl začít platit až od okamžiku, kdy změnil své obchodní podmínky - což udělal těsně před uplynutím přechodného období, tedy až na konci ledna 2014. Stehlíkovu výpověď sice T-Mobile přijal, ale vyčíslil mu sankci podle svých starších podmínek, které počítaly s 50 procenty ze zbývajících měsíčních paušálů.
Stehlík ale sankci ve výši 762 korun reklamoval s tím, že její správná výše je pouze 305 korun. Operátor reklamaci nevyhověl, Stehlík se proto obrátil na regulátora. Český telekomunikační úřad (ČTÚ) mu dal za pravdu i poté, co T-Mobile podal proti prvnímu rozhodnutí takzvaný rozklad. Operátor následně využil i další možnosti obrany a Stehlíka kvůli 412 korunám zažaloval.
"Pro ČTÚ je překvapivé, že svůj často proklamovaný proklientský a prospotřebitelský přístup demonstruje T-Mobile právě tímto vpravdě neobvyklým způsobem," říká k tomu mluvčí úřadu Martin Drtina.
Levnější telefon a internet
CHCETE UŠETŘIT ZA VOLÁNÍ A INTERNET? Porovnáme vám aktuální veřejné i prémiové nabídky mobilních operátorů. Změnu za vás vyřídíme zdarma, bez papírování a rychle. Vyzkoušejte si okamžité srovnání nabídky!
Operátor má ale pro svůj postup vysvětlení. Český právní řád mu neumožnil postupovat jinak v případě, kdy se chtěl bránit proti rozhodnutím ČTÚ. "Bohužel, v pozici žalovaného je v takovém případě účastník správního řízení, nikoliv ČTÚ, ačkoliv právě o jeho právní závěr v dané věci jde. Primárně zde tedy nejde o 412 korun a konkrétního zákazníka, ale o právní názor ČTÚ, s nímž nesouhlasíme. Samozřejmě, pokud by to náš právní řád umožňoval, budeme žalovat ČTÚ," říká Martina Kemrová, mluvčí T-Mobilu.
Rozsudek pro Stehlíka
Také soudkyně příbramského soudu Kateřina Boudníková ale pak v červnu dala za pravdu výkladu, který Stehlíkovi potvrdil už Český telekomunikační úřad. "Pokud by zákonodárce chtěl, aby nová právní úprava vstoupila v účinnost později, odložil by její účinnost na pozdější datum, případně by uplatnil princip plné neretroaktivity tak, aby se na staré závazky nová právní úprava nevztahovala vůbec," uvedla v rozsudku. T-Mobile se proti němu neodvolal, takže už je pravomocný, a Stehlík tedy spor definitivně vyhrál.
"Šlo mi o princip. Kdybych ale věděl, co mě čeká, rozmyslel bych si to," shrnuje Stehlík svou zkušenost. Obával se, aby kromě samotných 412 korun nemusel operátorovi platit i náklady spojené se soudním řízením.
T-Mobile přitom vede další podobné spory. "Obdobných žalob máme více a v řízeních budeme pokračovat, jelikož se domníváme, že náš právní názor je správný," říká Kemrová. Kolik přesně jich je, neřekla. Půjde však o jednotky případů, protože ČTÚ v loňském roce rozhodl stejně jako ve Stehlíkově sporu sedmkrát. Nové případy kvůli výkladu Husákovy novely už vznikat nemohou, protože na případnou reklamaci vyúčtování u oprerátora mají lidé dva měsíce (a následně měsíc na podání stížnosti k ČTÚ).
Online deník Aktuálně.cz má k dispozici jednu ze žalob T-Mobilu, která míří na bývalého klienta z řad firem. Jde v ní zhruba o 115 tisíc korun. Operátor poslal žalobu firmě na hlavičkovém papíře s reklamním sloganem "Pro společné zážitky". Na ty se může bývalý klient těšit u soudu v Bruntále.
Dovedla své výhrady k novele až k žalobám i konkurence T-Mobilu? "Ostatní operátoři se do soudních přezkumů našich rozhodnutí o námitkách buď nepouštějí, nebo o tom nevíme," říká Drtina. ČTÚ může vědět jen o sporech, v nichž ho soudy požádají o spis k případu. Operátoři O2 a Vodafone online deníku Aktuálně.cz potvrdili, že žaloby nepodali. Zástupci O2 ale dodávají, že by zákonodárci měli příště lhůty vymezit jasněji.
-----------------------------------
Neplatíte zbytečně moc? Vyzkoušejte porovnání cen za volání a internet.