Vůz Zastava, symbol komunistické Jugoslávie, se loučí

Ekonomika Ekonomika
21. 11. 2008 7:50
Poslední nejdéle sériově vyráběný vůz sjel z výrobního pásu
To je ona: Opravdu poslední Zastava
To je ona: Opravdu poslední Zastava | Foto: Reuters

Kragujevac - Proč mají jugoslávské Zastavy odmrazovač na zadním skle? Aby Vám neumrzly ruce, až je budete tlačit.

To je jen jeden z celé řady vtipů o Zastavě, automobilové chloubě komunistické Jugoslávie a nejhorším voze dováženém do USA.

Poslední model Zastava 101, který se začal vyrábět už v roce 1971, sjel z výrobního pásu v srbské továrně v Kragujevaci ve čtvrtek večer. Osudnou se mu stala nedávná dohoda srbské vlády s italským Fiatem, který zastaralou továrnu v jihosrbském městě Kragujevac převezme.

Výroba vozů Zastava nicméně byla v poslední době velmi nízká, ročně se tu vyrobilo jen 2000 aut, což představuje jen dvacet procent roční produkce závodu. Zbytek už nyní tvoří Fiat.

Milion vyrobených vozů a primát nejdelší sériové produkce ale už modelu Zastava 101 nikdo nevezme. Nic na tom němění ani to, že lidové vozidlo prošlo od počátku své výroby jen minimálními úpravami a jeho chyby jsou dodnes terčem uštěpačných poznámek. Vlastníci si již čtyři desetiletí stěžují na poruchy motoru a převodovky. Řadicí páka údajně několikrát zůstala řidičům v ruce a dveře občas nenadále upadly za jízdy, píše agentura AP.

Foto: Wikipedia

I přesto automobily jezdí do celé Evropě i za oceánem. Stále bez airbagů, místo vstřikování mají motory tradiční karburátor a příliš se nezměnil ani jejich design. Jen koženku nahradil plast a originální kulatá světla vystřídala hranatá. A cena? V přepočtu asi 100 tisíc korun.

Jugoslávská ikona srovnatelná s východoněmeckým Trabantem v zahraničích výkřiky nadšení nebudí. V Československu se vozů od poloviny 70. let prodalo něco přes 10 tisíc kusů, v českém registru jich zůstává necelá pětina. Kolik z nich ale opravdu jezdí, nelze zjistit.

 

Právě se děje

Další zprávy