PŘEČTĚTE SI: Udrží se Pischetsrieder v čele VW?
Důvod k mírnému optimismu doposud zavdávaly předběžné výsledky firmy za minulý rok, které jsou výrazně lepší, než očekávala většina analytiků. Konečná čísla za rok 2005 divize VW Brand Group jim dávají za pravdu - ta se skutečně loni dostala do černých čísel.
Divize, kam patří německá značka Volkswagen, Škoda, Bentley a Bugatti, vykázala zisk 638 milionů eur po předloňské ztrátě 25 milionů eur. Škoda Auto loni vykázala největší čistý zisk ve své historii ve výši 7,9 miliardy korun a při nárůstu o 134 procent. Celkem prodala 492 111 vozů, což je také její nejlepší výsledek.
Podle předběžných výsledků stoupl čistý zisk automobilky o více než 60 procent na 1,1 miliardy eur. Tvrdé restrukturalizaci se však výroba v Německu nevyhne.
Že situace koncernu není právě růžová, potvrdil před několika dny vrcholný představitel Volkswagenu Wolfgang Bernhard, když prohlásil, že VW, hlavní značce firmy, jde doslova o přežití. Volkswagen minulý měsíc oznámil, že až 20 tisíc pracovních míst v divizi VW Brand Group zasáhne restrukturalizační program, jenž zahrnuje snížení kapacity a reorganizaci výroby součástek.
Volkswagen se dlouhodobě potýká mimo jiné s rostoucí konkurencí na trhu a s neefektivností svých továren v Německu. Jejich produktivita údajně především kvůli přísným odborovým předpisům a drahé pracovní síle zaostává za konkurencí až o 50 procent.
Korupce - další problém
Pověst firmy loni výrazně pošramotil korupční skandál, který začal u bývalého personálního ředitele české divize Škoda Auto Helmutha Schustera a jeho kolegy Klause-Joachima Gebauera. Německé státní zastupitelství je vyšetřuje kvůli podezření ze zpronevěry a podvodu, kterých se měli dopustit při zakládání nastrčených společností a manipulování s firemními penězi.
Úplatkářská aféra vedla k rezignaci šéfa závodní rady Klause Volkerta a personálního ředitele Petera Hartze a podle auditorské společnosti KPMG způsobila Volkswagenu finanční škody kolem pěti milionů eur. Nyní se koncern snaží své jméno očistit - vybral bývalého policejního důstojníka Rainera Bucherta a odborníka na pracovní právo Thomase Rohrbacha za své ombudsmany a pověřil je, aby informace o možné korupci prošetřili.
Kdo do čela VW?
Nejisté je také, zda v čele koncernu zůstane současný generální ředitel Bernd Pischetsrieder, který má spory s předsedou dozorčí rady Volkswagenu Ferdinandem Piëchem a jehož kontrakt vyprší v roce 2007.
Automobilový koncern Volkswagen se sídlem ve Wolfsburgu v německé spolkové zemi Dolní Sasko je jedním z nejvýznamnějších producentů motorových vozidel na světě (v roce 2004 mu patřila čtvrtá příčka) a vůbec největším evropským výrobcem automobilů.
V roce 2004 se podobně jako v předchozím roce firmě podařilo dodat zákazníkům více než pět milionů vozidel. Obrat koncernu se v témže roce zvýšil na 88,9 miliardy eur (přibližně 254 miliard korun).
Volkswagen, jehož největšími akcionáři jsou spolková země Dolní Sasko a po loňské akvizici společnost Porsche, to není zdaleka jen "lidová" značka VW. Společnost prodává například i luxusní vozy Bentley nebo Lamborghini. Logo Volkswagenu nebo některé ze šesti dceřiných firem dnes nese každé páté prodané auto v Evropě a deváté na světě. Vůz nižší střední třídy Golf (a před ním i původní VW Brouk) se staly nejprodávanějšími automobily všech dob.
Skupina VW je rozdělena na dvě části, což prosadil Pischetsrieder již před oficiálním nástupem do funkce v dubnu 2002. Rozdělení má zamezit překrývání značek s podobným technickým vybavením.
Od ledna 2002 tak jsou vozy Volkswagen, Škoda, Bentley a Bugatti sdruženy do skupiny "klasických" značek a Audi, Seat a Lamborghini do "sportovní" skupiny. Skupiny vedou VW a Audi, které jsou odpovědné za výsledky.
Vedle sídla ve Wolfsburgu, které se začalo stavět už v roce 1938, má dnes koncern 47 továren v 18 zemích světa. Po celém světě zaměstnává přes 343 tisíc lidí. Volkswageny i další značky se tak vyrábějí třeba v Bosně a Hercegovině, na Slovensku, v Brazílii, Argentině, Jižní Africe, Číně nebo Mexiku.