Suvenýry z Turína? Jen penězi nebo Visou

Adam Junek
11. 2. 2006 0:00
Turín - Novostí se skví obchod švédského řetězce H na Via Roma, jedné z hlavních nákupních tříd v olympijském Turíně.
Olympijský obchod v Turíně
Olympijský obchod v Turíně | Foto: Adam Junek

Otevřel také teprve před týdnem. Oděvní firma není jediná, která na poslední chvíli v centru severoitalského města zbudovala nové prodejny. Do stavební mánie, příznačné pro čas před olympijskými hrami, se zapojil třeba také řetězec parfumerií Sephora.

"Tyto firmy se snaží logicky využít vyšší návštěvnost Turína v době olympiády. Možná je to ještě efektivnější, než být sponzorem olympiády, který může využívat v kampaních olympijské symboly," míní na serveru AdAge reklamní analytik Dean Bonham.

Sponzorem za 80 milionů

Generálními sponzory právě odstartovaných olympijských klání se stalo jedenáct firem. K nejtradičnějším patří Coca-Cola a Visa International.

Turín do stavebního kabátu neoblékají jen organizátoři ale také firmy. Omega, jako jeden z hlavních sponzorů takto rozestavěla jednu nákupní pasáž v centru Turína.
Turín do stavebního kabátu neoblékají jen organizátoři ale také firmy. Omega, jako jeden z hlavních sponzorů takto rozestavěla jednu nákupní pasáž v centru Turína. | Foto: Adam Junek

Tentokrát se k nim přidaly hodinky Omega ze stáje firmy Swatch, McDonald's, Lenovo nebo Panasonic. Za balíček turínské a následující letní pekingské olympiády zaplatily v průměru bezmála 80 milionů dolarů.

Marketingoví experti však upozorňují, že právě sponzoring olympiády je spíše jen nákupem "nejdražších lístků", než přespříliš efektivní propagací. Generální sponzoři mají totiž nárok na určitý počet lístků na atraktivní turnaje.

"Rozhodně prodeje se nijak drasticky nezvedají. Dobře vybudované povědomí jako o sponzorech olympiády je jen o Coca-Cole a Vise," míní Bonham.

Turín vymyslel čokoládu

Poskytovatel platebních karet Visa ostatně zaplavil celý Turín. Plakáty na ulicích hlásají, že je sponzorem. Z téměř každé druhé výlohy vykukuje tabulka s upozorněním, že je zde možno platit Visou. Vše dozdobené pěticí propojených kruhů.

Americké společnosti Coca-Cola Co. klesl čistý zisk v posledním čtvrtletí minulého roku na 864 milionů dolarů, když ve stejném období předchozího roku dosáhl 1,2 miliardy.
Americké společnosti Coca-Cola Co. klesl čistý zisk v posledním čtvrtletí minulého roku na 864 milionů dolarů, když ve stejném období předchozího roku dosáhl 1,2 miliardy. | Foto: Reuters

V obchodech s olympijskými upomínkovými předměty, jejichž škála je opravdu široká a pohybuje se od přívěsků maskotů až po bundy či termosky, je Visa jedinou alternativou k placení hotovostí.

Přesto se nedá říct, že by turínští obchodníci kvůli olympiádě šíleli. Žádná speciální menu v restauracích nebo zvláštní olympijské drinky v barech.

Jen sem tam upozorňuje stylizovaná kresba lyžařky na turínskou čokoládu. Kraj se totiž pyšní tím, že byl prvním na světě, kdo začal vyrábět tabulky této sladkosti

 

Právě se děje

Další zprávy