Praha - Chytrých telefonů se ve světě poprvé prodalo více než klasických mobilů. Ve druhém čtvrtletí jich zákazníci meziročně nakoupili 225 milionů, tedy o 46,5 procenta více, uvádí společnost Gartner.
Jednoduchých přístrojů si lidé pořídili 210 milionů, meziročně se tak počet prodaných kusů snížil o 21 procent. Na pokles prodeje klasických telefonů doplácí zvláště finská Nokia. Ta prodala 61 milionů telefonů, zatímco ještě loni jich bylo 83 milionů.
Celkově se za duben až červen prodalo 435 milionů telefonů, což je o 3,6 procenta více než ve stejném období před rokem. "Podíl chytrých telefonů činil tedy 51,8 procenta," komentuje Anshul Gupta, který Gartner zastupuje.
Nejvíce smartphonů přibylo v oblasti Asie a Pacifiku, kde počet prodaných přístrojů rostl o 74,1 procenta, následuje Latinská Amerika (nárůst o 55,7 procenta) a východní Evropa. V té spotřebitelé koupili o 31,6 procenta chytrých telefonů více.
Nejprodávanější značkou smartphonu ve světě zůstává Samsung. Jihokorejská společnost ovládá 31,7 procenta trhu. Druhý je Apple s podílem 18,8 procenta, dále LG Electronics (3,8 procenta) a Lenovo (2,8 procenta).
Jak z analýzy vyplývá, změnilo se i pořadí poskytovatelů programového vybavení pro smartphony - na třetí místo se dostal Microsoft, který vytlačil společnost BlackBerry. Neprodávanější software je nadále od Androidu, ten byl nainstalován na 79 procentech smartphonů. Druhý zůstává iOS od Applu.