Peking - Vážná konkurence Boeingu či Airbusu, nebo jen symbolické gesto?
Takové otázky vyvstávají od doby, co Čína představila své první, v Číně vyrobené civilní letadlo. Následovala tak ruskou společnost Suchoj, která výrobu obdobného stroje oznámila na podzim.
Letadlo Siang Feng (Létající Fénix) s označením ARJ21, vyvinuté státní společností ACAC, může přepravit 85 cestujících.
Jen o něco méně pasažérů se vejde také na palubu nového letadla SuperJet 100 firmy Suchoj.
Toto první ruské civilní letadlo od dob rozpadu Sovětského svazu ruští inženýři představili v září, testovat jej však budou až v druhé polovině tohoto roku.
To čínský prototyp je hotov a připraven ke zkouškám.
Moderní technologie
Rusové i Číňané vědí, že aby letadlo uspělo také na světových trzích, nesmí být pouze cenově dostupné a komfortní, ale hlavně vybavené moderní technologií.
Čína proto například dodávku motorů svěřila firmě GE, letecké systémy zase společnosti Rockwell Collins.
Podle leteckých analytiků budou mít obě letadla přesto velmi těžkou cestu na mezinárodní letiště.
Čínské ARJ21 bude stát 34 milionů dolarů (asi 600 milionů korun), zatímco podobný letoun, brazilský Embraer 175, stojí o čtyři miliony dolarů méně.
Výroba čínského stroje má proto spíše symbolický charakter. Ukazuje totiž, že Čína je na takové úrovni, že je schopná vyvinout civilní letadlo.
První krok do světa obřích letadel
Podle čínských inženýrů jde o první krok k vývoji takových letadel, která budou schopná konkurovat Boeingu 737 nebo Airbusu 320.
Ani Suchoj neplánuje se svým strojem okamžitě prorazit ven. Letadlo chce nasadit spíše na regionální linky po Rusku, pro které svůj Superjet 100 také vyvíjela. Rusové plánují od roku 2010 vyrábět pět letadel měsíčně.
Zatímco nový Suchoj je nástupcem letadel Tu 134 a Jak-42, čínský stroj je prvním v historii. V 70. letech sice Číňané svůj letoun vyráběli - ten měl čtyři motory, přepravil 150 pasažérů a byl podobný letadlu Boeing 707, přesto toto letadlo nikdy nelétalo na komerčních linkách.