Reklama v budoucnosti? Čína a internet

Adam Junek
27. 2. 2006 0:00
Londýn - Světové reklamní agentury právě dopočítávají loňský, velmi úspěšný rok. A už teď vědí - ten letošní bude ještě lepší.

Rok 2005 se nemá za co stydět. Objem peněz roztočený reklamou poskočil přibližně o pět procent a překročil hranici 400 miliard dolarů.

A to přesto, že se v něm neodehrávaly takové reklamní taháky, jako je olympiáda nebo mistrovství světa ve fotbale či americké prezidentské volby.

WPP se dařilo

"Původně jsme očekávali ještě víc, hlavně od amerického trhu, ale to se nepotvrdilo. Letos to ale bude lepší, protože nové trhy jako Indie nebo Čína rostou neuvěřitelně rychle," tvrdí podle agentury AP Steve King, šéf analytické společnosti ZenithOptimedia.

Podle jejích odhadů totiž sice Čína a Indie společně s Brazílií představují jen osm procent globálního trhu, jejich překotný růst se ale postará až o třicet procent celkového zvýšení výdajů.

Tomu ostatně odpovídají i výsledky hospodaření za uplynulý rok, které zveřejnila dvojka na reklamním trhu, britská firma WPP. Zisk jí poskočil o 36 procent na 669 milionů liber.

Nejvíce se o to postarala právě Čína. "Tržby nám tam vzrostly o 23 procent. Chtít, aby nadále rostly takto rychle, je trochu moc, ale určitě tam budeme ještě více investovat," slibuje šéf firmy Martin Sorrell.

Nájezdník Vincent Bolloré se stal vloni vítězem v boji v Havasu
Nájezdník Vincent Bolloré se stal vloni vítězem v boji v Havasu | Foto: www.ftd.de

Ten musel nyní čelit ostré kritice akcionářů, protože vyhodil nadějného manažera Marca Benattiho. Ten teď po firmě žádá odškodné, což by ještě nebylo to nejhorší. Vytvořil také WPP nového konkurenta v Itálii, a to z firmy, kterou chtěla britská skupina koupit.

Střídání v Havasu

Sir Martin však bez problémů tuto kauzu ustojí, míní britská média.

Svůj boj naopak vloni prohrál Alain de Pouzilhac, který po léta vedl francouzskou agenturu Havas. Vytlačil jej největší akcionář firmy a známý "nájezdník" na oslabené firmy Vincet Bolloré.

Bolloré svému sokovi vyčítal, že nezískal společnost Grey Global. Tu mu "vyfoukl" Sorrell se svou WPP a zejména díky tomu se mohl nyní chlubit tak vysokým nárůstem zisku. Bolloré se pak sám postavil do čela Havasu.

A co čeká reklamní trh letos? Růst asi o šest procent. Podle Sorrella patří jedno procento z tohoto růstu olympiádě a fotbalovému šampionátu.

Prvenství v rychlosti růstu bude opět patřit Číně. Odborníci jí předpovídají postup vzhůru asi o dvacet procent.

Noviny na ústupu

Takovému raketovému nástupu se, měřeno podle typu reklamy, může rovnat pouze internet. Podle analytiků oslovených serverem Business Wire investují do internetové propagace firmy o 22 až 37 procent více než vloni.

Sprinter Maurice Green se spojil s Adidasem a přinesl firmě úspěch
Sprinter Maurice Green se spojil s Adidasem a přinesl firmě úspěch | Foto: www.magnumad.com

Kdo nejvíce služeb serverů využívá? Společnosti se zbožím dlouhé spotřeby či poskytovatelé služeb. Vyskakovat tak budou vždy častěji například bannery s nabídkou pojistek než reklama na jogurt.

Naopak na ústup se podle prognóz dají noviny a televize. Tato dvě média si vloni polepšila asi o 3,5 procenta, ale letos to tak slavné nebude. Růst by se měl zpomalit na 2,4 procenta. Tím tak tradičním vůdcům reklamního trhu nadále klesne podíl na celkovém objemu reklamy.

"To však neznamená, že by všechny prostředky směřovaly na internet nebo do jiné formy inzerátové propagace," upozorňuje marketingový odborník z Londýna Paul Jenkins. Podle něj se firmy stále více zaměřují na přímé formy propagace.

Jsou jednak levnější a hlavně - často účinnější. Adidas takto například vsadil na akce pro amatérské běžce, kteří měli možnost vyzkoušet nové modely. Vše ještě zastřešil postavou sprintera Maurice Greena. A komerční úspěch byl na světě.

 

Právě se děje

Další zprávy