Společnosti vydávající světoznámé deníky, jako The New York Times Company, Tribune nebo Gannett, v minulém týdnu hlásily poklesy zisků v řádech desítek procent. Důvod? Stagnující příjmy z reklamy, obzvlášť málo proinzeroval automobilový a zábavní průmysl, a zároveň rostoucí náklady na tisk.
Šéfka skupiny Times Janet Robinsonová přiznala, že tržby sice vzrostly o 3,3 procenta, ale náklady na tisk vyletěly vzhůru o šest procent. Celkově v prvním čtvrtletí firma vykázala zisk ve výši 35 milionů dolarů. Tedy o bezmála 70 procent nižší než vloni.
Klesá i buvár
"Snad nejhůř si vedl Boston Globe. Čelí ve své oblasti velmi nízkému populačnímu růstu a naopak nárůstu lidí s přístupem k vysokorychlostnímu internetu, kteří čtou zprávy on-line," uvedla Robinsonová pro New York Times.
Ostatně právě "Timesy" sázejí na internet s velkým elánem. Vloni si společnost pořídila spotřebitelský server About.com. Jen díky němu poporostly tržby z reklamy o 3,9 procenta. Bez něj by to bylo 0,7 procent.
I další vydavatelství se věnují svým on-line oddělením. Sice zatím tvoří tato činnost jen minimum jejich příjmů (u NY Times je to třeba 7,5 procenta), ale jsou nejrychleji rostoucím byznysem.
"Myslím, že právě vydavatelé novin se nejlépe z mediální branže chopili příležitosti, kterou nabízí internet," míní analytik Bank of America John Janedis.
Timesy navíc plánují další investice do multimediálního obsahu svých stránek. Chtějí prodat svůj podíl v televizním kanálu Discovery a počítají s výnosem 80 až 130 milionů dolarů, které hodlají dát na rozvoj videa pro své stránky.
S poklesem inzerce musí bojovat dokonce i bulvár. Firma Gannett, vydavatel "inteligentního" bulvárního deníku USA Today, uvádí, že v prvním čtvrtletí příjmy z reklamy u tohoto periodika klesly o 4,2 procenta.
Noviny jsou mrtvé, ať žijí noviny
Snad nejvíce trhy zklamala, jak uvedl pro nytimes.com Janedis, společnost McClatchy, vydavatel novin jako Mineapolis Star Tribune nebo The Sacramento Bee. Její zisk klesl z více než 32 milionů dolarů na 27,7 milionu v prvním čtvrtletí.
Wall Street ji za to "odměnil" poklesem ceny akcií o celý dolar na 47 dolarů za jednu. Celkově si "novinové odvětví" tento rok si pohoršilo o šest procent.
"Čísla a současná stagnace reklamy napovídá, že tištěná média jsou mrtvá," řekl na tiskové konferenci Gary Pruitt, šéf McClatchy. "To je ale podle nás hloupost."
Za pravdu mu dávají také mnohé mediální průzkumy. V příštích letech budou sice tištěné noviny nadále ztrácet své postavení a internet je bude zdánlivě "válcovat", nicméně vždy jim zůstane jistá část čtenářské obce věrná.