Nike na fotbalu nevydělá, Adidas ano

Michal Najman
28. 6. 2006 16:30
Beaverton  Tržby společnosti Nike vzrostly za první čtvrtletí letošního roku o 8 procent, zisk však poklesl o 5 procent. Zlepšení nepřinese ani probíhající fotbalové mistrovství.

Čistý zisk klesl meziročně v prvním čtvrtletí ze 350 na 332 milionů dolarů. Důvodem není pokles tržeb. Ty naopak vzrostly například v Evropě o 2 procenta, v Asii o 4 procenta a v USA dokonce o 10 procent.

Důvodem poklesu zisku je vyrovnání Nike se svou dceřinou společností Converse. Bez něho by čtvrtletní zisk meziročně vzrostl o 4 procenta.

Zlepšení nepřijde

Ani v příštím čtvrtletí zisk neporoste. Nyní kvůli vysokým marketingovým výdajům spojeným s mistrovstvím světa ve fotbale.

Nike musí na trhu fotbalových produktů svádět těžké boje se svými konkurenty Adidasem a Pumou.

Pokles zisku analytiky nevyděsil. "Stále vydělávají hromadu peněz a firma stojí na pevných základech," zhodnotil situaci Nike John Shanley, americký analytik z firmy Susquehanna Financial Group.

Co však analytiky mírně znepokojilo byl ohlášený pokles hrubé marže. Ta klesla ze 45,2 procent na 43,8 procent. Nike také ohlásil, že marže budou klesat i dále.

Nike v minulém čtvrtletí zaostávala i na svých klíčových trzích, jako je Japonsko, Německo, Francie a Velká Británie. Slabý výkon v Evropě připisují analytici probíhajícímu světovému šampionátu, na kterém má silnou pozici konkurenční Adidas.

Daří se na relativně nových trzích. "V Číně jsme za poslední dva roky tržby zdvojnásobili na 600 milionů dolarů," uvedl generální ředitel Nike Mike Parker.

Zlatý důl pro Adidas

Oficiální míč červnového mistrovství světa Adidas Teamgeist.
Oficiální míč červnového mistrovství světa Adidas Teamgeist. | Foto: Reuters
Adidas utrží jen ze své fotbalové divize 1,2 miliardy dolarů. Tím překoná o 300 milionů loňský výsledek. Největším tahákem jsou podle generálního ředitele Herberta Hainera repliky fotbalových dresů.

Oproti minulému mistrovství světa v roce 2002 se prodej dresů zdvojnásobil. Letos již byly prodány 3 miliony dresů se třemi proužky, z nich 1,5 milionu byly dresy domácího týmu.

Hainer je optimistický i ohledně příštího roku. Ač se nekoná žádná fotbalová událost, prodeje by měly přesáhnout miliardu dolarů.

Největší žně by měly nastat v roce 2008, kdy se koná Mistrovství Evropy ve fotbale ve Švýcarsku.

Nike vs. Adidas

Adidas začíná ztrácet svou pozici na americkém trhu. V prvním čtvrtletí podíl Adidasu na trhu USA klesl o dve procenta na 46 procent. Podíl konkurenční Nike naopak stoupl na 34 procent z 27 procent.

Další boj se odehrává na trhu německém. Tam posílil Adidas na 51 procent, což je zlepšení o jeden procentní bod. Nike zde naopak ztratil dvě procenta a nyní má 21 procent trhu.

 

Právě se děje

Další zprávy