Nike, Adidas a spol. čeká slibný rok

Adam Junek
3. 3. 2006 10:30
Herzogenaurach - Že by se sportovní oblečení přestalo prodávat? Výsledky Adidasu za poslední čtvrtletí by tomu napovídaly.
Boty Adidas1, které by měly dle obvinění Nike obsahovat technologii Shox
Boty Adidas1, které by měly dle obvinění Nike obsahovat technologii Shox | Foto: Adidas

Německá společnost totiž překvapivě vykázala ztrátu ve výši čtyř milionů eur. Analytici přitom předpokládali plus tři až pět milionů.

Žádná katastrofa se ale nekoná a výrobci sportovního zboží se nemusí odlivu zákazníků vůbec obávat. Celoročně si totiž Adidas polepšil o 22 procent a vydělal přes 380 milionů eur. Největší rival, americký podnik Nike, se vyšvihl vzhůru o patnáct procent.

Reebok stáhnul Adidas dolů

"Neúspěch" posledního čtvrtletí v roce totiž způsobilo převzetí konkurenčního Reeboku v hodnotě 3,8 miliardy dolarů. Adidas se tím ale přiblížil Nike na trhu se sportovní obuví. A tam nejde o maličkost, ale o osmnáct miliard dolarů ročně.

"Zatím se prodeje Reeboku povážlivě propadly. Ale půjde o dočasnou záležitost. Obchodníci se musí naučit komunikovat s novou firmou," uvedl pro agenturu Bloomberg John-Paul O'Meara z Dresdner Bank. Firmě také neprospěla spekluace, že z Reeboku udělá levnější značku.

Sportovní hvězdy propagují
Sportovní hvězdy propagují | Foto: www.magnumad.com

To však vedení firmy popřelo. Navíc by se tím mohlo připravit o exkluzivní spolupráci s americkou basketbalovou ligou.

V poslední době se mezi lídry trhu rozhořel ostrý boj. Poté, co se Adidas koupí Reeboku přiblížil Nike, kontrovala americká společnost prohlášením, že prodává více fotbalové obuvi než Adidas, který se v tomto segmentu cítí jako král.

Spor se vyplatí

A ke všemu pohnala Nike Adidas k soudu. Prý kopíroval její technologie. Spor se podle analytiků Nike vyplatí. Zviditelní se, výsledek není rozhodující.

A Nike to určitě potřebuje, protože zisky sice rostou rychlým tempem, ale prodeje s nimi rozhodně nedrží krok.

Běžecké boty Nike Shox R4
Běžecké boty Nike Shox R4 | Foto: Nike

Nike se totiž jako jeden z mála sprotovních výrobců nespojil se světoznámými návrháři. Pro Adidas či Pumu naopak pracovali Alexander McQueen, Stella McCartneyová nebo Joši Jamamoto.

Letos se rozhodně vyplatí investovat do toho, aby o firmě bylo slyšet. Prodeje sportovního oblečení přesáhly loni asi 130 miliard dolarů a letos díky velkým sportovním svátkům zamíří ještě výš.

Speciální olympijské kolekce nebo výrobky spojené s fotbalovým mistrovstvím jsou pro velké firmy povinností. Ale z těchto sportovních svátků budou profitovat i menší specializovaní výrobci.

Kombinézy olympioniků na prodej

Například společnost Spyder Active Sports of Boulder, která vybavila americké, rakouské či kanadské lyžaře kombinézami. "Jde o specializovaný materiál, který pro běžného lyžaře příliš smyslu nemá, ale samozřejmě na podzim začneme kombinézy prodávat, protože už máme díky olympiádě poptávku," uvedl šéf vývoje Phil Shetting.

Ultratenký a především naprosto aerodynamický lyžařský oblek na sjezd vyjde na 800 dolarů, ještě o stovku víc stojí slalomářská kombinéza.

"Trochu drahý špás, ale na druhou stranu replika kostýmu krasobruslařky Michelle Kwanové bude možná ještě dražší a v zásadě k nepotřebě," uvádí server just-style.com.

 

Právě se děje

Další zprávy