Berlín - Německá vláda uvolnila cestu k privatizaci posledního velkého státního koncernu, když schválila částečné odstátnění železnice. Podle zákonné předlohy státu zůstane ještě nejméně příštích 15 roků infrastruktura včetně kolejové sítě, nádraží a energetických zařízení.
Společnost Deutsche Bahn je však bude moci hospodářsky využívat a prodejem svých podílů soukromým investorům má mezinárodně posílit. O privatizaci dráhy, která disponuje 34 000 kilometrů dlouhou železniční sítí, se v Německu vedou spory celá léta. Stát se hodlá od roku 2009 zbavit až 49 procent svých podílů na dráze. Ocitnou se buď na burze nebo se prodají soukromým investorům, o tom se zatím nerozhodlo.
"Chceme přesné vlaky a lepší služby za přijatelné ceny," prohlásil ministr dopravy Wolfgang Tiefensee o smyslu privatizace už nyní v evropském měřítku moderní železnice. "Nic se nezašantročí," oponoval také kritikům majetkových přesunů.
Odpůrci jsou přitom i v křesťanském bloku CDU/CSU kancléřky Angely Merkelové. Žádají, aby vláda přesně vymezila, jak se bude hospodařit s prostředky plynoucími do sítě, která sice bude patřit nadále státu, ale bude na ní hospodařit soukromý sektor.
Dopravní expert koaličních sociálních demokratů (SPD) Uwe Beckmeyer připouští, že zákonodárný proces je na začátku a může doznat změn. Návrh zákona musí schválit obě parlamentní komory.
Ve sněmovně německých zemí Spolkové radě předloha nemá souhlas jistý, protože regiony se obávají o osud oblastní dopravy. Už nyní žádají v předloze změny a varují, že soukromý sektor nebude mít zájem na málo výnosné regionální přepravě.
Deutsche Bahn je největším dopravním podnikem Evropy. Loni německá železnice přepravila 1,9 miliardy cestujících a 300 milionů tun nákladu. Čítá 229 000 zaměstnanců. Loňský obrat činil 30 miliard eur a zisk téměř 1,7 miliardy (50 miliard korun).