Soul - Odborový svaz zaměstnanců Hyundai v Jižní Koreji dnes zrušil plánovanou stávku. Přestože ještě o víkendu to vypadalo na zastavení výroby.
Obě strany, tedy management firmy a odboroví předáci, se dohodly na mzdových podmínkách a uzavřely novou kolektivní smlouvu.
Je to tak poprvé za deset let, co se v Hyundai nebude kvůli zvýšení mezd stávkovat. Naposledy se toto povedlo v roce 1997, kdy Korea i celá Asie procházela hlubokou finanční krizí.
Dvakrát za dvacet let
Od roku 1987, kdy byla firma založena, je to tedy letos podruhé, co zaměstnanci nepůjdou do stávky.
Podrobnosti k dosažené dohodě nechtěl zveřejnit ani mluvčí automobilky Jake Jang.
Jednání mezi managementem a odboráři probíhala i včera a dnes ve městě Ulsan, kde se nachází hlavní továrna automobilky.
Nyní ale ještě musí dohodu odhlasovat zástupci členů odborů.
Hyundai je šestou největší automobilkou světa. Svoji továrnu staví i v Česku. Proinvestovat zde chce 1,1 miliardy eur, tedy něco přes 30 miliard korun. Vyrábět chce až 300 tisíc aut a zaměstnat 3,5 tisíce lidí.
Nečestný šéf
Problémy s odbory nejsou jediné, kterým automobilka čelí. Její šéf Čong Mong-ku je státní prokuraturou viněn z uplácení a ze špatného hospodaření se svěřenými prostředky.
Za dva dny by si měl vyslechnout konečný verdikt. Jde již o odvolací soud, který rozhodne, jestli šéf vyvázne s podmínkou, nebo dostane až šest let nepodmíněně.
Již dříve šéf rodinného podniku oznámil, že svých činů lituje a že věnuje miliardu dolarů na charitu.
Škoda podobná
O mzdy se ale vedou tvrdá jednání nejen na druhém konci světa. I tuzemská Škoda Auto má každoroční hrozbu stávkou jako "evergreen".
Letos mzdová jednání mezi odboráři a firmou skončila téměř neúspěchem. Zatímco zaměstnanci chtěli až 24procentní nárůst platů, firma nabízela procenta čtyři.
Nakonec se po týdnech jednání obě strany dohodly na zvýšení o dvanáct procent. Úspěch ale přišel v poslední chvíli, kdy již byla část výroby zastavena, neboť se zaměstnanci přiklonili k demonstrativnímu omezení výroby.