Dillí (Od našeho zvláštního zpravodaje) - Angličtina, rostoucí domácí spotřeba a kvalitní zboží. Podle Barbory Jarešové jsou právě tohle výhody, které oproti Číně nabízí Indie v obchodu s EU a Českem.
Přečtete si, jak mladá česká podnikatelka v Dillí rozjíždí exportní firmu a dozvíte se třeba i to, proč se v Indii tak často troubí.
A.cz: Jak jste se dostala do Indie?
Můj snoubenec pracuje pro mezinárodní nadaci a dostal nabídku vést pobočku v Dílí pro region SAARC (South Asian Association For Regional Cooperation, země od Afghánistánu přes Indii až po Maledivy, pozn. red.) Doma jsme si o této příležitosti popovídali a řekli jsme si, že je to zajímavá kariérní šance. Pro mně to byla příležitost podívat se do nové země a Indie mně vždy lákala, a to nejen z kulturního hlediska, ale i proto, že je to rostoucí trh. Takže jsme na to takzvaně skočili a teď jsme tady.
A.cz: V ruce mám vaši vizitku, na které stojí, že jste "export/import manager". Co si pod tím mám představit?
Pracuji pro rodinnou společnost, která v Česku funguje již nějakou dobu. Po příjezdu do Indie jsem začala zkoumat, co z indického trhu by se dalo exportovat do České republiky. Pokud jde tedy o export, je to pár týdnů, co jsme založili vlastní eshop www.retola.com. Jednám s indickými firmami ohledně zastupování pro Českou republiku, takže v našem eshopu budete už brzy moci najít i některé produkty dovezené z Indie.
Infobox
- Barbora Jarešová (29 let) absolvovala McGill University v kanadském Montrealu (titul M.A. v historii) a Anglo-Americkou Vysokou školu v Praze (titul B.A. v politologii).
- Do prosince 2010 vedouci marketingu a PR české pobočky nadnárodní developerské společnosti Jones Lang LaSalle.
- Jejím koníčkem jsou sociální sítě a nova media, od května 2010 je autorkou blogu o designu, architektuře a cestování v České republice s názvem Protimysl.
A.cz: A pokud jde o import z Česka?
V tuto chvíli naše společnost z Česka neimportuje. Pokud by se nějaká příležitost vyskytla určitě bychom ji zvážili. Vím o českých firmách, které chtějí prozkoumat indický trh a ptají se kam se obrátit a kde se nejlépe informovat.
A.cz: Kam je odkazujete?
Takovým společnostem jsme schopni poradit i my a vypracovat pro ně jakýsi základní průzkum indického trhu. Pak je tu samozřejmě agentura CzechTrade, která má stránky s dobrými informacemi o tom, co by měla každá společnost snažící se vstoupit na indický trh, znát. Je tam nejen souhrn ekonomických čísel o indickém trhu, ale i kulturní souvislosti. CzechInvest tu pokud vím zatím svou pobočku nemá. Když jsem se zajímala o to, jaké české firmy působí na indickém trhu, narazila jsem jen na ty významné, které jsou hodně vidět, jako jsou Škoda, Tatra, Baťa, atd.
Pozor, Indie jede!
A.cz: Je nějaký důvod, proč by se české firmy nebo zákazníci měli zajímat o Indii víc než o Čínu?
Indie má velkou a rychle rostoucí kupní sílu. Angličtina je zde úřední jazyk, což je v byznysu právě oproti Číně velká výhoda, ačkoliv v každodenním životě je znalost Hindi užitečná. Pokud jde o výrobu, Čína má v Evropě reputaci producenta levných výrobků, což každého neosloví. Indie má naproti tomu pověst pro své opravdu kvalitní výrobky, například v oblasti textilu či šperků.
A.cz: Jste tu teprve dva měsíce. Jak se srovnáváte se světově proslulou živelnou dopravou Indie ke všemu ještě v levém pruhu? Řídíte?
Ne, zatím si netroufám (smích). Ze začátku jsem jezdila taxíky, ale to musíte pokaždé vyjednávat o cenu. Raději jsme si proto na měsíc najali řidiče, protože vyjednávání o ceně tím odpadá.
A.cz: A pochopila jste už systém věčného indického troubení?
Jo. Pochopila jsem, že nejde o varovný signál, ale že tady člověk troubí prostě proto, aby o sobě dal vědět, že jede.