Brusel tak zřejmě předloží návrh, který by výrobce automobilů zavazoval k tomu, že do roku 2012 mohou auta vypouštět maximálně 130 gramů CO2 na kilometr.
Tento limit je o deset gramů vyšší, než kolik požadoval "vrchní ekolog" v Komisi Stavros Dimas.
Příliš tvrdý Stavros
Jeho původní plán ale narazil na silný odpor mezi automobilovými výrobci. Ti mají strach, že přísné limity by znamenaly výrazné zdražení nových automobilů. Tím by přišli o svoji konkurenceschopnost a vysoké zisky.
Producentů se zastalo i Německo, které nyní předsedá Evropské unii. Na jeho území jsou totiž soustředěny největší evropské automobilky. Německo tak má strach z problémů, které by mohly nastat v důsledku zavedení přísně ekologické direktivy.
Za to si ale vysloužilo kritiku ze strany komisaře pro životní prostředí Dimase a pokárání samotným šéfem Komise José Manuelem Barrosem.
"My zkrátka nemůžeme ušít kritéria na míru přáním jednoho státu. Bylo by to nesprávné a nefér," řekl Barroso.
Po kritice dohoda
Přesto i Brusel po výtkách ustoupil a nyní tvrdí, že nový návrh je "dostatečně zelený" a menší přísnost vůči výrobcům je možné nahradit masivnějším užíváním biopaliv a dalších technologií šetrných k životnímu prostředí.
Již od roku 2004, kdy bylo jasné, že dobrovolný plán snižování emisí automobilů nefunguje, se z něj snaží EU udělat povinné.
Plán, se kterým přišel Stavros Dimas, byl tvrdý a podle některých i likvidační.
"Tento návrh by byl pro řadu výrobců likvidační a nerespektuje komplexní pohled na ochranu životního prostředí," říká člen představenstva Škoda Auto Martin Jahn.
Auta by totiž mohla podražit o desítky tisíc korun.
Nakonec se ale zdá, že Evropská komise, která se o konečné znění návrhu přela, se sjednotila. Přijde s kompromisním řešením, které by bylo po chuti jak ekologům, tak automobilové lobby.