New York - Jen několik dnů poté, co General Motors ohlásila, že masovou výrobu elektromobilu začne v roce 2010, přihlásila se konkurence.
Miles Automotive Group chce rivala porazit o rok a navíc přijít s bezkonkurenční cenou.
Auto, které by mělo být možné dobíjet přímo ze zásuvky ve stěně, by mohlo stát méně než 30 tisíc dolarů, tedy něco přes 600 tisíc korun.
Model Miles XS 500 navíc nabídne velmi slušné jízdní vlastnosti. Na jedno nabití ujede téměř 200 kilometrů, pokud řidič udrží průměrnou rychlost u sta kilometrů v hodině. Navíc maximální rychlost auta bude až 130 kilometrů v hodině.
Plné nabití baterie by mělo dle vyjádření společnosti trvat asi šest hodin.
Blogy na Aktuálně.cz
Jan Beránek: Popírání klimatických změn je zločinem proti lidskosti
Nízká cena, to je Čína
A jak chce Miles zajistit nízkou cenu? Firma použije dnes nejvyužívanější lék na vysoké výrobní náklady: výrobu přenechá Číňanům. Jejich levná pracovní síla a státní subvence do výzkumu elektrobaterií poskytnou firmě velkou konkurenční výhodu v boji proti General Motors a jeho modelu Volt.
Přesto se Miles musí připravit na spoustu překážek. První z nich může být samotné uvedení vozu na trhu. XS 500 bude potřebovat řadu povolení od amerických regulačních úřadů a baterie od Lishen Battery musí projít řadou testů.
Pak už se může utkat s konkurencí, která ale už dnes není malá. Firma Phoenix Motors připravuje čtyřdveřový užitkový vůz s podobnými parametry a přibližně ve stejném časovém horizontu.
Omezenou výrobu svého Roadsteru chystá Tesla Motors již na konec tohoto roku. Jeho cena se ale bude blížit sto tisícům dolarů, tedy přes dva miliony korun.
Zastavené pokusy
Dalším problémem může být poptávka po elektovozech. Ford, GM, Toyota i Honda již tyto pokusy učinily koncem devadesátých let, neboť to vyžadovaly Spojené státy pomocí zákona. Jakmile byl tento zrušil, i výroba aut na elektřinu byla zastavena.
"Ale svět se změnil," říká pro CNN majitel firmy Miles Rubin.
"Musíme se zbavit své závislosti na ropě a musíme najít alternativu k benzínu," dodává.
Rubin pracoval dříve jako právník, později jako šéf mnoha společností. Mezi nimi byla i taková, která dodávala díly detroitským automobilkám.
V neposlední řadě by mohl Rubin mít problémy přesvědčit Američany, že jeho auto je bezpečné. Po řadě skandálů, kdy musely být z trhu stahovány čínské výrobky, to nebude mít jednoduché.
Ale i na toto je připraven. Inspektoři prý budou mít dohled nad továrnami, kde bude auto vyráběno.
"Auto bude mluvit za sebe. Můžete mu dělat promo jak chcete, ale pokud nebude fungovat správně, můžete to rovnou zabalit," říká.