Čínská síť kaváren Luckin se snaží vytlačit Starbucks. Jen letos otevře 2500 poboček

ČTK ČTK,
Aktualizováno 4. 1. 2019 13:33
Čínská společnost Luckin, která oficiálně zahájila provoz teprve začátkem loňského roku, hodlá letos otevřít dalších 2500 nových kaváren. Firma uvedla, že má v plánu předstihnout na čínském trhu amerického konkurenta Starbucks.
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek. | Foto: ČTK

Starbucks je nyní největším řetězcem kaváren v Číně. Provozuje v zemi kolem 3600 poboček, zatímco Luckin Coffee má zhruba dva tisíce poboček.

Společnost Luckin však v zemi zažívá prudkou expanzi, kterou podporuje výraznými slevami bez ohledu na rostoucí ztráty.

"My teď chceme velikost a rychlost," uvedl marketingový ředitel podniku Jang Fej. "Nemá smysl mluvit o zisku," dodal. Slevy k přilákání zákazníků podle něj zůstanou důležitou součástí strategie firmy po několik příštích let.

Otevřít pobočku se společnosti podle serveru CNN podařilo i v Zakázaném městě, historické části Pekingu. V té samé části města musel konkurenční americký řetězec svou kavárnu zavřít před více než deseti lety.

Čínská společnost sází na technologie. Místo toho, aby zákazníci platili za kávu penězi, využívají speciální aplikaci, která při placení zaznamenává bonusy za věrnost. Kávu si mohou zájemci objednat i on-line a vyzvednout na jedné z poboček.

Luckin navíc nabízí rozvoz nápojů do kanceláří či domácností. Technologie v kombinaci s ochotou vyjít zákazníkovi maximálně vstříc jsou podle profesora pekingské univerzity Jeffreyho Towsona základem úspěchu na čínském trhu. 

"Slabinou Starbucksu je špatná mobilní aplikace a fakt, že nerozváží kávu přímo do kanceláří," vysvětluje Tawson pro CNN.

Že je mezi řetězci rivalita, potvrzuje i žaloba, kterou společnost Luckin podala na americký řetězec za to, že má na trhu s kávou monopol. Řetězec Starbucks se však vůči nařčení ohradil.

"Podporujeme rovnou soutěž, stejně jako zlepšování kvality služeb nabízených čínským zákazníkům," uvedla americká firma.

Rychlá expanze společnosti Luckin kontrastuje s vývojem čínských aktivit řetězce Starbucks. Ten otevřel svou první pobočku v Číně v roce 1999, dosažení nynějšího počtu provozoven mu tak trvalo zhruba dvě desetiletí, poznamenala agentura Reuters.

Expanze společnosti Luckin nicméně není levná, podnik v loňském roce vykázal ztrátu 800 milionů jüanů, což je v přepočtu 2,6 miliardy korun. Firmu podporují singapurský investiční fond GIC a čínská investiční společnost China International Capital.

 

Právě se děje

Další zprávy