Špatně placení učitelé = chudé Česko. Podívejte se, jak se země okrádá o budoucnost

Iva Špačková Iva Špačková
12. 4. 2019 6:12
Čeští učitelé dostávají za svou práci v porovnání s 24 zeměmi OECD nejméně peněz. Ačkoliv to Česku pomáhá držet veřejný dluh v dobrých číslech, na prosperitu země to má špatný vliv. Ukazuje to studie České spořitelny zaměřená na vztah mezi výší platů učitelů, studijními výsledky žáků a výkonností ekonomiky. Studie však přitom zároveň odhaluje, že jen zvýšit platy nestačí. Školy potřebují také dobrý systém a kvalitní řízení, jinak jimi peníze protečou bez většího užitku.

Jak učitelské platy ovlivňují úroveň vzdělání

Práce učitele zásadním způsobem ovlivňuje výši "lidského kapitálu" žáků, tedy úroveň a kvalitu jejich znalostí a dovedností, které mají přímý vliv na budoucí konkurenceschopnost ekonomiky a kondici hospodářství. Pracovník je podle studie v průměru tím produktivnější, čím lepší měl učitele.

Vliv platů na kvalitu vzdělání ukazují dva zobrazené grafy. Na vodorovné ose je zobrazen plat učitele v poměru k průměrnému platu vysokoškolsky vzdělaného pracovníka v dané zemi. Na svislé ose je zobrazen podíl 15letých žáků s poměrně špatnými výsledky (graf vlevo) a poměrně dobrými výsledky (graf vpravo) v rámci šetření PISA v roce 2015.

Česko zastupuje na grafech červený čtvereček, FI = Finsko, SK = Slovensko, EL = Řecko.

Základní vztah "učitelský plat - kvalita výuky" naznačuje modrá čára. Od tohoto vztahu se však různé země odchylují podle efektivnosti nastavení platů. Například Finsko platí učitelům hodně a má velmi efektivní výsledky vzdělávání, nicméně Řecko vydává na učitele ještě více, ale výsledky má málo efektivní.

Slovensko má platy učitelů nízké a také málo efektivní a Česko je na tom s úrovní platů nejníže, ale s úrovní vzdělání je na tom lépe než Slovensko. Čeští učitelé tak pracují podle mezinárodního srovnání vzhledem ke svým platům efektivně.

Obecně je však možné vyčíst trend, že vyšší platy učitelů vedou k vyšší kvalitě výuky.

 

Právě se děje

Další zprávy