"Obecně dostanou přednost globální a celoevropská témata před těmi národními a místními. Pro nás to znamená obhájit slušnou pozici v kapitolách, které se dominantně podílejí na naší čisté pozici - tedy kohezní politice a Společné zemědělské politice," vysvětluje Zahradník.
Analytik odpovídal také na otázky ohledně financování dálnic v Polsku a Česku. Uvedl, že Polsko od svého vstupu do EU v roce 2004 postavilo ze zdrojů EU asi 3500 kilometrů dálnic a dalších přibližně tisíc kilometrů navrch z národních prostředků.
"V případě Česka za stejné období bylo postaveno asi 500 kilometrů (včetně revitalizace D1) ze zdrojů EU a přibližně 600 kilometrů z národních zdrojů," vypočítal. V Česku šla přitom mírně vyšší částka z prostředků na dopravu na železniční koridory.
"Současně lze dodat, že v případě Česka i Polska byla na dopravu (po přepočtu na území i obyvatele) ze zdrojů EU uvolněna přibližně stejná částka, která však v Polsku přinesla daleko hmatatelnější efekt," připustil Zahradník.
Odborník na evropské fondy také odpovídal na otázky čtenářů, které se týkaly dotací pro zemědělce, porovnání čerpání dotací mezi evropskými státy nebo obecně kohezní politiky EU. Všechny odpovědi Petra Zahradníka si můžete přečíst níže.