Praha - Mohl by to být dobrý motiv pro scénku britských komiků Monty Python: V Česku stále platí zákon, který obchodníkům přikazuje, aby měli v nabídce litrové víno a třetinkovou lahev minerálky. Aspoň pár kusů. I kdyby o takové zboží neměli zákazníci zájem a muselo se po čase vyhodit.
"To se dalo chápat před patnácti lety, ale dnes v době přesahu nabídky nad poptávkou je to divné," říká šéf Skupiny Coop, která sdružuje česká a moravská spotřební družstva, Zdeněk Juračka. On sám se chce v čele Asociace českého tradičního obchodu zasadit, aby takové kuriózní normy zmizely.
"Také udávání měrných cen v regálech je především pro náš typ prodejen zcela zbytečné," soudí.
Opatření typu "povinný litr vína" je přenesením směrnice Evropské unie. Její uplatnění a dohled nad ní je v gesci ministerstva průmyslu a obchodu.
"Samozřejmě je to nesmysl. Toto potravinářské inženýrství je dobré pouze k vytvoření úřednického místa, které to vymyslí a pak kontroluje. Ve finále taková opatření zdražují produkci. A v podstatě vedou k nekonkurenceschopnosti Evropy v potravinářství," soudí zemědělský analytik Petr Havel.
"Naši politici by se měli právě v pozměňovacích návrzích na evropské půdě tímto směrem angažovat," dodává.
Asociace českého tradičního obchodu vznikla před rokem. Zastupuje 23 procent trhu, zhruba sedm tisíc prodejen. "Jsme připomínkovým místem k obchodní legislativě," říká Juračka.
Ke kritikům současných přepisů patří také ředitel české pobočky PepsiCo Josef Neumann. Vadí mu mimo jiné povinnost prodávat lahve ve vratném obalu.
"Když půjdete do nějakého méně značkami a produkty zásobeného obchodu, uvidíte někde v koutě skrčené malé lahve limonády nebo minerálky. Je jich tam pár kusů, a až jim projde platnost, vymění je za nové," všímá si.