Praha - České poště klesl v minulém roce zisk před zdaněním o pětinu na 241 milionů korun. Důvodem byl pokračující pokles objemu listovních zásilek. Původně přitom čekala ještě nižší profit kolem 200 milionů.
Počet vnitrostátních listovních zásilek se meziročně snížil o deset procent. Pokles výnosů z tradičních poštovních služeb částečně kompenzovaly tržby z nových obchodních příležitostí, jako je doplňkový prodej, služba vymáhání poplatků DINO nebo finanční služby a služby pro stát, a dále úsporná opatření ve všech kategoriích nákladů. Nejvíce pošta ušetřila na marketingu.
Hrozí propad do ztráty
Podle generálního ředitele Martina Elkána bude pro hospodaření pošty v dalším období důležité finální rozhodnutí o úhradě čistých nákladů spojených s poskytováním základních poštovních služeb, které si stát od podniku objednal. Tzv. univerzální služba ukládá držiteli poštovní licence zajišťovat dostupnost poštovních služeb na celém území ČR, pošta tak musí provozovat například ztrátové pobočky nebo všude doručovat zásilky do dvou kilogramů, balíky do deseti kilogramů či poštovní poukázky.
"V současné době nemáme uhrazenou tzv. univerzální službu za rok 2013 a 2014. Pokud by nedošlo k úhradě těchto nákladů, pak by rok 2014 byl pravděpodobně posledním, ve kterém by Česká pošta hospodařila s kladnými čísly," uvedl. Za rok 2013 pošta požadovala úhradu téměř 1,8 miliardy Kč, ČTÚ jí ale přiznal o miliardu méně. Pošta se proti verdiktu odvolala. "Úřad se seznamuje s argumentací účastníka a v dalších fázích řízení rozhodne," řekl ČTK mluvčí ČTÚ Martin Drtina.
Jednou z aktivit, které významně zmírňují propad výnosů z klasických poštovních služeb, je doplňkový prodej. Podle Elkána má pošta koncepci, jak zboží na pobočkách nabízet, a chce se soustředit především na kancelářské a papírenské zboží. Celkové tržby z doplňkového prodeje se pohybují kolem 400 milionů korun, zisk je v desítkách milionů.
Takřka 12 miliard na platy
Ke konci minulého roku zaměstnávala Česká pošta 31 742 zaměstnanců, což je meziročně o 650 méně. Osobní náklady dosáhly výše 11,6 miliardy korun a představovaly i v roce 2014 nejvýznamnější nákladovou položku s podílem téměř 62 procent na celkových nákladech podniku.
Dalšími významnými nákladovými kategoriemi byly zejména náklady na správu a údržbu budov, náklady na dopravu a náklady na IT a telekomunikace. Naopak ziskovými segmenty České pošty jsou obstaravatelská služba, poštovní poukázky, spolupráce s aliančními partnery nebo výplata starobních důchodů.
Státní podnik Česká pošta provozuje kolem 3400 pošt včetně partnerských poboček.