Pendolina dostanou nový interiér. Modernizace jedné soupravy vyjde na 35 milionů

ČTK ČTK
27. 5. 2018 9:00
Vlaky pendolino prochází celkovou modernizací. U jedné soupravy by měla vyjít zhruba na 35 milionů korun.
Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Vlaky pendolino představují pro České dráhy i po téměř 13 letech provozu prémiové vozy a dopravce je plánuje i do dalších let nasazovat na rychlé expresní linky. ČTK to řekl mluvčí společnosti Petr Šťáhlavský. Nyní procházejí vlaky celkovou modernizací, která by u jedné soupravy měla vyjít zhruba na 35 milionů korun. Vlaky patří k nejkontroverznějším nákupům Českých drah.

Renovovaná pendolina dostanou nová sedadla, vizuální informační systém, dětské kino, nové obložení stěn a zmodernizované toalety. První opravené vlaky vyjely do provozu už loni. Pendolina, která jsou právě v opravě, dopravce nahrazuje vlaky v podobě klasické soupravy vedené lokomotivou.

Modernizován je nyní také vlak, který v červenci 2014 narazil ve Studénce na Novojičínsku ve více než 140 kilometrové rychlosti do polského kamionu, který vjel na červenou na přejezd. Při srážce zemřeli tři lidé a desítky dalších se zranily. Oprava silně poškozené soupravy stála přes 200 milionů korun, přičemž řídící vůz soupravy musel být z velké části vyroben znovu. Na jaře letošního roku se souprava vrátila z italské továrny Alstom do Česka. České dráhy jí však do provozu vrátí až po modernizaci interiéru.

Pendolina patří k nekritizovanějším investicím Českých drah v jejich novodobé historii. Jedna sedačka dopravce vyšla na téměř 1,9 milionu korun. Dráhy navíc původně plánovaly pořídit deset těchto vlaků. V roce 1995 proto uzavřely kontrakt s mezinárodním konsorciem ČKD, MSV Studénka, Fiat Ferroviaria a Siemens pro linku Berlín - Praha - Vídeň. Po krachu ČKD však dráhy dostaly nakonec jen sedm souprav, které dodala italská firma Fiat Ferroviaria, aktuálně součást koncernu Alstom. Hodnota kontraktu po celou dobu zůstala více než čtyři miliardy korun.

České železnice ho brzdí

České tratě navíc neumožňují využít plný potenciál pendolina. Vlak může díky zabudované konstrukci s naklápěcí skříní jet rychlostí přes 230 km/h. V Česku však tyto vlaky jezdí v pravidelném provozu maximálně 160 km/h, protože vyšší rychlost tuzemské železnice zatím nedovolují.

I přesto podle mluvčího pokládají České dráhy pendolina díky jejich spolehlivosti a rychlosti za svou vlajkovou loď, a plánují je proto i do budoucna nasazovat na nejvytíženější trati. Podle Šťáhlavského navíc pendolina znamenala zlom v železniční dopravě. "Pendolino zásadně změnilo pohled na naší železnici, jedná se o rychlovlaky, dalo tak železnici novou dynamickou moderní tvář a ukázalo, že železnice i v podmínkách ČR může poskytovat moderní služby, je zásadně konkurenceschopná oproti silniční a dokonce i letecké dopravě," řekl.

Poprvé byly vlaky u nás uvedeny do zkušebního provozu před Vánocemi 2004, od prosince 2005 pak pendolino jezdí pravidelně na trase Praha - Ostrava a dalších exponovaných tratích. Za tu dobu najela pendolina v Česku více než 28 milionů kilometrů, což je v průměru přes čtyři miliony kilometrů na jednotku.

Vlaky pendolino, které bylo prvním rychlovlakem využitým na italských vysokorychlostních tratích, slaví na konci května 30 let od své první jízdy. Italský železniční dopravce FS je poprvé nasadil do provozu 29. května 1988 na trati z Říma do Milána. Jízda tehdy trvala 3 hodiny a 58 minut, což bylo o hodinu méně, než do té doby potřebovaly nejrychlejší expresy. Nyní jezdí po celém světě 186 těchto vlaků v různých provedeních.

 

Právě se děje

před 24 minutami

Lidé a firmy zatím odevzdali 349 tisíc přiznání, loni 2,7 milionu

Lidé a firmy zatím odevzdali 348 602 daňových přiznání za loňský rok. V případě firem je to 48 525 a fyzických osob 300 077. Data v úterý zveřejnila Finanční správa na twitteru. Loni správa evidovala za rok 2019 zhruba 2,7 milionu daňových přiznání k daním z příjmů. Z toho 2,3 milionu od fyzických osob a 470 000 od firem. Pro letošní rok zatím odhad počtu správa s ohledem na situaci kolem pandemie neuvedla.

Přiznání je třeba letos odevzdat do 1. dubna, v případě využití služeb daňového poradce do 1. července. Nově je pak od letoška i další lhůta, pro ty kteří podají přiznání elektroniky. Těm se termín prodlužuje o měsíc, tedy do 3. května.

Češi mohou daňové přiznání podat více způsoby. Přiznání lze podat v listinné podobě osobně na podatelnách finančních úřadů, poštou nebo elektronicky. Nově je také možné letos podat přiznání přes on-line finanční úřad, který funguje od neděle.

Zdroj: ČTK
před 42 minutami

Rohlik Group získala od investorů asi 5 miliard Kč, bude expandovat

On-line prodejce potravin Rohlik Group získal od investorů 190 milionů eur (asi pět miliard Kč). Finance firmě pomohou k rychlejší expanzi na stávajících trzích, pro plánovaný vstup do Německa, ale i v pokračování investic do technologií a zlepšování služby. Společnost o tom v úterý informovala v tiskové zprávě.

Hlavními investory jsou Partech a Index Ventures, dále investice poskytly EBRD, J&T Banka, Quadrille Capital, R2G a dosavadní investor Enern.

Rohlik Group uplynulý kalendářní rok uzavřela s obratem přes 300 milionů eur (7,8 miliardy Kč), což je roční nárůst o více než 100 procent, a 750 000 zákazníky. Rohlik.cz funguje v Česku od roku 2014, předloni vstoupila společnost na maďarský trh a loni v prosinci do Rakouska.

Zdroj: ČTK
Další zprávy