Praha - Lidé reagovali na měnovou intervenci České národní banky okamžitě a spoustu vánočních nákupů provedli hned v listopadu - tedy v měsíci, na jehož počátku centrální banka oslabila korunu.
Zatímco v listopadu maloobchodní tržby poskočily meziměsíčně o 3,6 procenta (po očištění o sezónní vlivy), v prosinci reálně oproti listopadu spadly o 1,2 procenta. V prosinci 2012 přitom tržby oproti listopadu vzrostly o 1,3 procenta, meziměsíčně rostly i v prosinci 2011 (o 0,5 %).
Analytici se nicméně shodují, že závěr roku 2013 se z pohledu tržeb povedl, a to i přes to, že také meziroční růst nebyl tak velký jako v listopadu, kdy tržby rostly o 7,8 procenta. V prosinci to bylo „jen" 3,6 procenta po očištění o sezónní vlivy. Což je ale ovšem stále podstatně více než v posledním měsíci před intervencí, v říjnu tržby meziročně vzrostly jen o jedno procento.
Meziroční růst tržeb bez očištění o 5,2 procenta byl ovlivněn zejména vývojem motoristického segmentu a nepotravinářského zboží, komentuje čerstvá data Český statistický úřad.
Za celý rok 2013 se tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu zvýšily reálně meziročně o jedno procento.
"Trh očekával výsledek meziročního růstu v prosinci o málo lepší. Ani tak se podle nás nejedná o zklamání. Po listopadovém raketovém růstu, kdy spotřebitelé vzali obchody útokem, hrozilo, že prosinec bude slabší," říká k prosincovým výsledkům maloobchodu Jiří Šimek, analytik společnosti Citfin.
Nejvíc rostou e-shopy
K meziročnímu růstu tržeb v prosinci bez očištění o 5,2 procenta přispěl při vyšším počtu pracovních dní (o jeden více) prodej a opravy motorových vozidel (+3,8 procentního bodu) a prodej nepotravinářského zboží (+2,0 p.b.), opačně působil prodej pohonných hmot (-0,4 p.b.) a potravin (-0,2 p.b.).
Nejrychleji meziročně rostl opět prodej zboží přes internet či prostřednictvím zásilkové služby (o 34,2 %). Pokračoval také vyšší zájem spotřebitelů o nákupy v prodejnách počítačového a komunikačního zařízení (růst tržeb o 8,9 %).
K celkovému růstu přispěl také maloobchod s výrobky pro domácnost (o 3 %), s oděvy a obuví (o 1,2 %) a s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (o 0,2 %). Naopak nižší tržby zaznamenaly prodejny farmaceutického, zdravotnického a kosmetického zboží (o 3,6 %) a specializované i nespecializované prodejny potravin (o 1,3 %, resp. o 0,5 %), vyjmenovávají dále statistici.
Za celé čtvrté čtvrtletí 2013 se tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu zvýšily reálně meziročně o 3,6 % (ve 4. čtvrtletí 2013 bylo o jeden pracovní den méně), v tom v motoristickém segmentu o 10,3 % a v samotném maloobchodě (včetně prodeje pohonných hmot) o 1,1 %. Tržby za nepotravinářské zboží vzrostly o 2,9 % a za pohonné hmoty a potraviny naopak klesly (o 2,6 %, resp. o 0,2 %).
"Letošní rok by měl maloobchodu přinést zlepšení díky růstu reálných mezd a zlepšování spotřebitelského sentimentu, i když první měsíce roku budou zřejmě poznamenané přesunem poptávky do konce loňského roku, kdy spotřebitelé po intervenci chtěli realizovat nákupy ještě před zdražením," uzavírá Šimek.