Praha - Nejdražší nákupní ulicí světa zůstává Causeway Bay v Honkongu. Druhá je newyorská Pátá Avenue, třetí pařížská Avenue des Champs-Élysées.
Vyplývá to z nejnovější studie poradenské společnosti Cushman & Wakefield, jejíž součástí je žebříček 334 nejprestižnějších nákupních destinací v 64 zemích světa.
Nejdražší lokalitou ve střední Evropě zůstává podle autorů studie Praha, která si udržuje výrazný náskok před Budapeští, Varšavou a Bratislavou. Cushman & Wakefield však do střední Evropy nepočítá Vídeň, jejíž cenová úroveň je výrazně vyšší než u Prahy.
Pražská ulice Na Příkopě se v žebříčku posunula z 27. na 26. místo, nájemné je dlouhodobě stabilní a dosahuje až 2160 eur za metr čtvereční ročně. Mezi trojici nejdražších míst metropole patří i Václavské náměstí a luxusně orientovaná Pařížská.
"Oproti hlavním nákupním třídám v Budapešti (Váci utca), Varšavě (Nowy Swiat) a Bratislavě (Obchodná ulica) má Praha zásadní výhodu v přítomnosti turisticky velmi atraktivního historického města," říká Jan Kotrbáček, partner a vedoucí maloobchodního týmu Cushman & Wakefield pro ČR a SR.
Deset nejdražších nákupních ulic světa(každá země zastoupena svojí nejdražší lokalitou) |
||
Lokalita | Město | Roční nájem |
1. Causeway Bay | Hongkong | 24983 eur/m2 |
2. Pátá Avenue | New York | 20702 eur/m2 |
3. Avenue des Champs Elysées | Paříž | 13255 eur/m2 |
4. New Bond Street | Londýn | 8666 eur/m2 |
5. Ginza | Tokio | 8152 eur/m2 |
6. Via Montenapoleone | Milán | 7500 eur/m2 |
7. Bahnhofstrasse | Curych | 7236 eur/m2 |
8. Pitt Street Mall | Sydney | 7042 eur/m2 |
9. Myeongdong | Soul | 6063 eur/m2 |
10. Kohlmarkt | Vídeň | 4440 eur/m2 |
26. Na Prikope/Václavské nám. | Praha | 2160 eur/m2 |
42. Váci utca | Budapešť | 1080 eur/m2 |
45. Nowy Swiat | Varšava | 996 eur/m2 |
54. Nákupní centrum | Bratislava | 684 eur/m2 |
Zdroj: Cushman & Wakefield
Lokality Na Příkopě, Václavské náměstí i Pařížská jsou zároveň strukturou a koncentrací zastoupených značek oproti ostatním středoevropským metropolím ve výrazném předstihu.
Rostou i do sousedních ulic
Vedle růstu nájemného je podle něj patrná tendence rozšiřování "světových obchodů" do sousedních ulic jako Havířská, 28. října a na Národní třídu. Luxusní nákupní destinace Pařížské má patrný směr rozšíření do Široké, Železné či Dlouhé.
Mezi značky, které nedávno otevřely nebo plánují otevření svých reprezentativních obchodů v nejatraktivnějších lokalitách Prahy, patří například například Berschka (ze skupiny Inditex), Deichmann, Pandora, C&A, Tommy Hilfiger, z luxusních značek pak Jimmy Choo, Karen Milen nebo Tiffany&Co.
"Obchody, které jsou přímo provozovány mateřskými společnostmi, vytlačují z nejprestižnějších lokalit provozovatele franšízových a multibrandových konceptů. Koncový zákazník tím získá nejen přístup k širším aktuálním kolekcím, ale i cenová politika může být příznivější než u partnerských obchodů," upřesňuje Jan Voslář, vedoucí pronájmu jednotek v centrech měst.
Před čtvrtstoletím v Evropě vedl Mnichov
Nejdražší evropskou nákupní ulicí je pařížská ulice Champs-Elysées. Za posledních dvanáct měsíců vzrostlo nájemné na této adrese o téměř 40 procent na aktuálních 13 225 eur za metr čtvereční ročně.
Paříž tak za sebou s výrazným náskokem nechává londýnskou New Bond Street, která je čtvrtou nejdražší destinací světa.
Studie Hlavní nákupní ulice světa vyšla poprvé v roce 1988. Tenkrát se maloobchodní plochy pronajímaly nejdráž v New Yorku, následovány Mnichovem. Třetí příčka patřila Tokiu, čtvrtá byla Paříž a pátý Londýn.