Na rychlovlaky mají jít stovky miliard korun. První trať povede do Německa

Roman Šitner
Aktualizováno 22. 5. 2017 14:44
Vláda schválila materiál k výstavbě vysokorychlostní železnice. Zatím ale není jasné, kdy bude možné zahájit výstavbu tratí pro vlaky jezdící i více než 300kilometrovou rychlostí. Dokument udává směr, jakým se bude ministerstvo dopravy ubírat. Materiál je kompromisní, nepočítá s žádným technologickým převratem.
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek. | Foto: Thinkstock

Praha - Po letech odkladů vláda schválila materiál, který by mohl odstartovat první projekty vysokorychlostní železnice. Uvedl to ministr resortu Dan Ťok, který materiál předkládal. Kdy se začne stavět, není jisté, první část tratí, na kterých budou vlaky dosahovat rychlosti až přes 300 km/h tu pravděpodobně nebude před rokem 2035.

Rychlé železnice mají propojit velká česká města. Dvě trasy mají mířit do Německa, jedna směrem z Prahy na Drážďany, druhá do Bavorska přes Domažlice. Z Brna by mohly vést tratě do Vídně a Bratislavy. Zvažuje se i spojení Prahy s polskou Vratislaví. Utratit se má 496 miliard korun, při započtení rezervy na vícenáklady pak 650 miliard korun.

O vysokorychlostních železnici v Česku dlouhé roky mluví, nikdy nebyl schválen záměr je stavět. Materiál ale nemá podobu, která byla původně v plánu. Ministerstvo dopravy se dva roky marně snažilo vysoutěžit firmu, která by vytvořila takzvanou studii příležitostí. Třikrát ale byla soutěž zrušena a ministerstvo si nakonec materiál vytvořilo vlastními silami, byť v omezené podobě. Chybí například detailnější posuzování ekonomických přínosů.

Studie ukazuje, co a proč a v jakých parametrech by se mělo stavět. Jednotlivé části nových železnic ale budou potřebovat další studie, které znovu potvrdí, že mají v dané podobě ekonomický smysl a následně složitá kolečka posuzování dopadů na životní prostředí.

Schválený návrh je kompromisním řešením, které spojuje stávající a nově budované tratě a v řadě úseků počítá s nižšími rychlostmi. Patrné je to například na úseku mezi Brnem a Přerovem, kde chce ministerstvo na jedné trati propojit příměstskou dopravu kolem Brna i rychlé spojení Varšavy s Vídní.

Ministerstvo vysvětluje, že investice do modernizace stávající tratě a zároveň novostavbu nové by si jen obtížně obhájilo, navíc by ani na jedné nebylo dost vlaků. Podobné je to i u některých tunelů. Pokud je za nimi stanice, kterou budou vlaky obsluhovat, ministerstvo rovnou počítá s nižší rychlostí a tedy i menší potřebou na velikost tubusů a tedy i nižšími náklady. Podle nich by vlaky vyšší rychlost nevyužily, případně by časová úspora nebyla vzhledem k nákladům akceptovatelná.

"Pokud budeme chtít žádat o evropské dotace, musíme si obhájit přiměřenost nákladů," vysvětluje šéf strategie Ministerstva dopravy Luděk Sosna.

České úřady čeká ještě spousta práce a neočekává se, že budou první úseky dříve než v roce 2035. Potřebné pozemky mají navíc tisíce různých majitelů a předpokládá se, že část z nich bude třeba vyvlastňovat.

Ministerstvo připravuje podle Ťoka věcný návrh zákona, který by měl přípravy takto velkých staveb urychlit. Při současné legislativě by přípravy do zahájení výstavby zabraly deset až 15 let, dodal ministr. Nový zákon, kterým se ale bude zabývat až příští kabinet, by podle Ťoka mohl přípravu zásadně urychlit.

 

Právě se děje

před 31 minutami

Lipsko opět ztratilo a dalo vedoucímu Bayernu šanci odskočit

Fotbalisté Lipska ve 29. kole německé ligy remizovali bez branek s Hoffenheimem a dali šanci Bayernu Mnichov navýšit náskok na prvním místě tabulky. Hostům k bodu ze hřiště druhého celku tabulky pomohl i český obránce Pavel Kadeřábek, který odehrál celý zápas.

Lipsku se sice v nastavení podařilo skórovat, ale po zásahu videorozhodčího nebyl gól Yussufa Poulsena uznán. Tým trenéra Juliana Nagelsmanna zaznamenal třetí domácí ztrátu za sebou a Bayern, který má k dobru sobotní zápas s Wolfsburgem, mu může v případě výhry odskočit na rozdíl sedmi bodů.

Hoffenheim remizoval podruhé za sebou bez branek a v bundeslize natáhl sérii bez vítězství na pět zápasů. V tabulce mu patří jedenácté místo.

Německá fotbalová liga - 29. kolo:

Lipsko - Hoffenheim 0:0.

Zdroj: ČTK
před 46 minutami

U tuniských břehu ztroskotala loď s migranty z Afriky, nejméně 41 jich zemřelo

Nejméně 41 afrických migrantů utonulo při ztroskotání lodi u tuniských břehů. Podle tuniských úřadů loď směřovala na italský ostrov Lampedusa. Mezinárodní organizace pro migraci (IOM) v pátek večer oznámila, že loď se potopila ve čtvrtek.

Tuniská pobřežní stráž původně ohlásila 21 nalezených těl. Úřady uváděly, že dvacítka lidí z lodě se pohřešuje. Všichni uprchlíci pocházeli ze subsaharské Afriky.

Loď s migranty podle úřadů vyrazila z tuniského Sfaxu ve čtvrtek večer. "Tato tragická ztráta životů znovu podtrhuje, jak je důležité rozšířit státem řízené záchranné operace napříč střední částí Středozemního moře," uvedla v prohlášení IOM. Mezi dosud vylovenými těly jsou i ženy a jeden kojenec.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Raúl Castro na sjezdu potvrdil, že předává vedení mladší generaci

Kubánský vůdce Raúl Castro v pátek na úvod osmého stranického sjezdu potvrdil, že předá vedení mocné Kubánské komunistické strany (PCC) mladší generaci, která je "plná vášně a protiimperialistického ducha". Informovala o tom agentura Reuters.

Čtyřdenní sjezd PCC se koná za zavřenými dveřmi, ale kubánská televize odvysílala úryvky Castrova úvodního projevu. Devětaosmdesátiletý Raúl Castro v něm vyjádřil spokojenost nad tím, že může předat vedení skupině věrných, kteří za sebou mají desítky let zkušeností, během nichž stoupali po stranickém žebříčku.

Předáním moci formálně skončí éra bratrů Castrových na Kubě. Ve vedení PCC má na sjezdu Raúla Castra vystřídat kubánský prezident Manuel Díaz-Canel (61).

Zdroj: ČTK
Další zprávy