Ťok: Rychlostní silnici R4 dostavíme i za soukromé peníze

ČTK ČTK
16. 4. 2015 11:42
Výstavba zbývajících 32 kilometrů rychlostní silnice R4 směřující z Prahy do Příbrami a dále do Strakonic má stát 7,5 miliardy korun. Projekt má odstartovat ještě letos.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Jan Langer

Praha - Ministerstvo dopravy chce první z plánovaných projektů se zapojením soukromého kapitálu (PPP) spustit ještě letos. Nejvíce připravená je výstavba zbývajících 32 kilometrů rychlostní silnice R4 směřující z Prahy do Příbrami a dále do Strakonic.

Zahájit předkvalifikaci pro soukromé koncesionáře chce úřad do konce letošního roku a napřesrok hodlá spustit standardní výběrové řízení. Na dnešní konferenci věnované PPP projektům to řekl ministr dopravy Dan Ťok.

Úřad chce PPP projekty použít u dokončení rychlostních silnic R4 a R7 vedoucí z Prahy do Chomutova. Náklady na jejich dostavbu úřad vyčíslil na 7,5 miliardy korun v případě R4 a zhruba devět miliard korun v případě R7. Tyto komunikace nejsou součástí prioritní transevropské silniční sítě, a není proto na jejich výstavbu možné využít ve velké míře evropské dotace.

Naopak pro výstavbu železničního spojení z Prahy na letiště, o kterém se v minulosti rovněž v souvislosti s PPP projekty hovořilo, úřad s využitím soukromého kapitálu neuvažuje. Může ji totiž spolufinancovat z evropských peněz, dodal ministr.

Podle jeho náměstka Tomáše Čočka nemá úřad při výstavbě komunikací problém s nedostatkem peněz. Naopak od partnerství s privátními subjekty očekává přidanou hodnotu v podobě rychlejší a kvalitnější výstavby a následně odpovědnější správy hotových komunikací. PPP projekty fungují tak, že namísto státu komunikaci postaví soukromý investor, který následně od státu dostává peníze za to, že ji provozuje a udržuje v chodu.

Dalším důvodem, proč se chce úřad do projektů PPP nyní pustit, je skutečnost, že hlavní tok dotací z EU v roce 2023 vyschne. Do té doby je potřeba, aby se stát naučil při výstavbě využívat i jiné prostředky, než je standardní způsob zadávání výstavby, jako je tomu dnes, doplnil Čoček.

Pro výstavbu nových úseků 84 kilometrů dlouhé R4 má resort dopravy k dispozici všechna územní rozhodnutí, v současnosti pracuje na výkupu pozemků a dokumentech pro získání stavebních povolení, uvedl Čoček. Ve srovnání s tím nemá dosud ještě R7 , u které je potřeba dostavit 39 kilometrů, vyřešená všechna územní rozhodnutí. To by se mělo zvládnout do roku 2016, dodal.

V minulosti se stát pokoušel o zapojení soukromého kapitálu při výstavbě komunikací R47 u Ostravy a částí jihočeské D3. Podle ministerstva byla hlavním problémem, proč tyto stavby nakonec soukromý investor nebudoval, nedostatečná připravenost projektů a v případě D3 rovněž potřeba prioritně čerpat peníze z EU.

Prvky PPP má i současný systém na výběr mýtného systému, kdy soukromá společnost postavila na své náklady síť mýtných bran a po předem sjednanou dobu ji pro stát provozuje.

 

Právě se děje

před 3 hodinami

Papež zrušil kvůli bolesti nohy obřady

Papež František kvůli bolesti nervů v noze zrušil dva náboženské obřady plánované na 24. a 25. ledna a každoroční projev pro diplomaty sloužící u Svatého stolce, který měl přednést v pondělí. Svou tradiční nedělní modlitbu Anděl páně ale přednese. Podobné zdravotní potíže trápily hlavu katolické církve již na přelomu roku. Nové problémy vznáší otazníky nad jeho cestou do Iráku plánovanou na začátek března, kterou už tak ohrožovala pandemie covidu-19. Papežovy zahraniční cesty jsou většinou velmi náročné, hlava církve se při nich setkává s velkým množstvím lidí, slouží dlouhé mše a hodně cestuje.

Zdroj: ČTK
Další zprávy