Praha - Na netypické zákazníky nejspíše omylem zacílil módní řetězec C&A. V dětské sekci byla k dostání mikina s podobnými nápisy a symboly, které nosí pravicoví extremisté, mimo jiné na demonstrace či koncerty. Následné reakce na sociálních sítích donutily firmu rychle jednat.
Černá mikina s kapucí v ceně 15 eur (v přepočtu necelých 390 korun) měla na hrudi bílý nápis "Division", napsaný typickým, pro tuto skupinu stylizovaným švabachem. Nápis navíc doplňovaly další prvky a loga v barvách, které mohly mnohým připomínat symboliku německého nacismu - právě takovou, jaká se často objevuje na akcích pravicově extremistických skupin.
Hallo @ca_europe Könnt Ihr uns vielleicht erklären, wieso ihr euch für Kinderbekleidung von einem Neonazi Label habt inspirieren lassen ("Division Germania") habt? Ist das Zufall oder Kalkül? pic.twitter.com/FRPJg8legh
— عیشAsh (@problematash) October 4, 2018
Mikina byla k dostání i v Česku a hned po smršti rozzlobených komentářů na Twitteru byla stažena z prodejen i z e-shopu. "C&A v žádném případě nemá k této skupině žádný vztah. Bohužel jsme nevěděli, že písmo připomíná motivy, které používají také extremistické skupiny," omluvil se v reakci pro Aktuálně.cz oblastní ředitel řetězce Norbert W. Scheele. Kauzu podle něj firma využila k přehodnocení vnitřních procesů tvorby designu a jeho schvalování.
Podle experta na extremismus Miroslava Mareše však jde kolem tohoto modelu mikiny o zbytečnou morální paniku. "Motiv celkově obsahuje i zcela jiné věci než to, co by mohlo být blízké neonacistické symbolice. Podobné kampaně slouží k profilaci různých fanatiků a vedou k zamlžování skutečných společenských problémů, komentuje situaci s tím, že pak některé děti mohou vnímat nošení takových motivů jako generační vzpouru, aniž by znaly podstatu nacismu."
Není to přitom poprvé, co musel nějaký oděvní řetězec řešit podobný problém. I španělská Zara čelila opakovaně kritice kvůli údajnému použití nacistické symboliky. V roce 2014 německý deník Spiegel upozornil na proužkované dětské tričko s šesticípou žlutou hvězdou na hrudi, které připomínalo oděvy vězňů z koncentračního tábora. Společnost později uvedla, že design byl inspirován výhradně šerifskou hvězdou známou z klasických westernových filmů.
I almost forgot: Zara, the retailer that sold Melania's "don't care" jacket, also sold the children's top that looked like a Nazi Germany reference a few years ago. 🙁https://t.co/36Yj5tqVll
— Jessica (@JessicaGoldstei) June 22, 2018
Další nadnárodní řetězec Mango prodával před čtyřmi lety dámskou blůzu se symbolem, který některým připomínal jizvu slavného kouzelníka Harryho, jiní v něm však viděli symbol SS, tedy zkratku pro "Schutzstaffel" - ozbrojenou organizaci hitlerovské NSDAP.
"Hemd mit "Blitzmuster": Nazi-Chique diesmal bei #Mango... #wtf #facepalm http://t.co/H4ZxQ0B5cz pic.twitter.com/0Rrr3PCekf
— Diana Themyscira (@diana_of_t) October 16, 2014
V roce 2007 zase musela značka Zara stáhnout barevnou kabelku se symboly hákového kříže. Veřejné nošení podobných symbolů je totiž v řadě zemí zakázané a někteří kvůli tomu byli v minulosti i stíháni. "Každý čin se ovšem posuzuje individuálně a záleží na celkovém kontextu použití symboliky. České právo nemá nějaký seznam zakázaných symbolů," upozornil již dříve Mareš.