Manažerům a ředitelům odzvonilo. Firmy potřebují vůdce

Michal Růžička, CSR Fórum
6. 6. 2011 12:39
Povídání s Miloslav Rutem, výkonným ředitelem pro business development České pošty
Miloslav Rut
Miloslav Rut | Foto: CSR Fórum

Praha - Ředitel firmy je minulost. Společnosti již dávno není možné "řídit" v přísně hierarchickém uspořádání.

"Role ředitele se změnila díky otevřenosti, kterou umožnily moderní komunikační metody a technologie. Vlastně už dnes není přesný ani pojem manažer. Správné slovo je - vůdčí osobnost, lídr. Každou dnešní úspěšnou společnost musí vést osobnost, schopná předávat svým kolegům a zaměstnancům vizi a misi," říká Miloslav Rut, výkonný ředitel pro business development České pošty.

Rut má za sebou zkušenosti z nejvyšších postů v tak odlišných společnostech, jakou je americké Cisco Systems a tchajwanský Foxconn.

"Zatímco americký šéf bývá hlavně inspirátor a tvůrce vize společnosti, v asijské kultuře šéf stále spíše nařizuje a očekávají se od něj jasné direktivy," vysvětluje Miloslav Rut, podle nějž americké firmy rozkládají svou odpovědnost rovnoměrně mezi čtyři klíčové skupiny zainteresované na chodu dané společnosti, tedy  na zaměstnance, vlastníky, spolupracující firmy či partnery a zákazníky.

Proto prý v Ciscu bylo klíčem k úspěchu vědomí, že firmu nakonec nedělá nic jiného, než její lidé a její produkty a jejich orientace na zákazníka.

"V okamžiku, kdy nejste schopni rozvíjet a motivovat své spolupracovníky, dávat jim prostor, aby dali ze sebe to nejlepší, nelze v dnešním silném konkurečním prostředí přežít. A protože Cisco bylo závislé na partnerské síti prodejců díky svému nepřímému způsobu prodeje, muselo se stejně chovat i ke svým obchodním partnerům," říká někdejší šéf společnosti Cisco Systems v České republice.

V Asii zůstává na prvním místě výkonnost 

Pokud se týká "východní mentality", jak se s ní Miloslav Rut setkal jsou v ní více akcentovány výkonnostní prvky, což bylo samozřejmě zapříčiněno i faktem, že společnost Foxconn se pohybovala na trhu zakázkové výroby elektronických zařízení..

"Zaměstnanci nebyli pro tvorbu strategie až tak podstatní, hlavním cílem, byly a jsou pracovní výsledky, flexibilita a nízké náklady, což je samozřejmě rozdíl oproti společnosti jako je například Cisco Systems, která své výrobky vyvíjí, propaguje, prodává a podporuje a zajišťuje tak více méně celý životní cyklus svých produktů a služeb."

Významný rozdíl byl i v procesech rozhodování, protože CEO koncernu Foxconn byl zároveň největším vlastníkem společnosti, probíhala některá rozhodnutí spíše způsobem strategických direktiv než diskusí vedení, ale i tato metoda může vést k velké dynamice rozvoje a k agresivnímu získávání tržního podílu.

Agresivita a důraz na výsledky se tak projevily i v České republice, kde se firma Foxconn rozrostla z továrny postavené před jedenácti lety vlastně na nulových základech do jedné z pěti největších tuzemských společností s více než sedmi tisíci zaměstnanců a dvěma velkými továrními komplexy. 

"I přes tyto nesporné úspěchy je ale Foxconn v Čechách mediálně spíše v ilegalitě . Čeští novináři u nás totiž hledali především senzace v podobě exotických nemocí či výrobních problémů, a úspěchy a kvalitní výsledky je příliš nezajímaly. Velmi mě mrzelo, že je zde kvalitní a úspěšná firma, která navíc investovala do programů sociální a environmentální zodpovědnosti a motivace a školení zaměstnanců a přesto nebylo možné tuto skutečnost efektivně na českém trhu komunikovat a využívat, což nás připravovalo o příliv kvalitních zaměstnanců a nových talentů.," vzpomíná Miloslav Rut.

Sociální a environmentální odpovědnost a ztotožňování se s tímto tématem vnímá každá firma podle manažera České pošty ze dvou pohledů: zaprvé jde o pozicování dané společnosti ve světě či v dané zemi, ale i pozicování vůči zákazníkům, a zadruhé je to samozřejmě přímá obchodní příležitost .

Příkladem mohou být například zelené iniciativy, do nichž se vrhla společnost General Electric v době, kdy šlo o ne všemi pochopené vizionářství - dnes tvoří výnosy z této oblasti nezanedbatelnou část aktivit této společnosti. Ale nejde samozřejmě jen o odpovědnost environmentální, ale i sociální.

A Česká pošta?

Česká pošta. Ilustrační foto.
Česká pošta. Ilustrační foto. | Foto: Ondřej Besperát

"Česká pošta se touto oblastí samozřejmě rovněž zabývá a myslím, že se tyto aktivity dají transformovat do slova "důvěryhodnost", říká Rut. "Ve vztahu k zaměstnancům, k zákazníkům i k zakladateli, tedy státu. Přestože je pošta státním podnikem, dávno se nepohybuje v chráněném teritoriu a má řadu konkurentů, a proto musí být dnes i na podobná témata kladen zásadní důraz."

Miloslav Rut přemýšlí o roli lídra v dnešním ekonomickém prostředí i v souvislosti s pražskou červnovou mezinárodní konferencí Leadership for Life, na níž bude řečníkem. Další důležitou vlastností každé vedoucí osobnosti  je podle něj i její osobní integrita. "Jedině člověk s vlastní nezpochybnitelnou integritou dokáže strhnout, formulovat vizi a vytvořit prostředí k tomu, aby se jeho myšlenky a vize ujaly napříč firmou."

A tradiční rozdělení mezi vedením a zaměstnanci na "my" a "oni"?

"My a oni zůstává ve velkých firmách vždycky skrytým měřítkem její úspěšnosti a budoucího rozvojového potenciálu, je fatálně důležité, jak hluboko se tato hranice ve firmě nachází," říká Miloslav Rut. "Pokud ve skupině ´oni´ zůstane jen vrcholové vedení a firma má přitom stovky nebo tisíce zaměstnanců, nemůže taková společnost dlouhodobě přežít a úspěšně se rozvíjet. Ale pokud se povede do této kategorie zahrnout většinu vedoucích pracovníků a klíčových spolupracovníků a přirozených mentorů, jste jednoznačně blízko úspěchu."

Tento materiál vznikl v rámci společného projektu Aktuálně.cz a CSR fórum - webového magazínu Byznys a společnost.

Sekce chce informovat o světě firem, neziskových organizací, trendech v CSR a společenské odpovědnosti vůbec.

 

Právě se děje

Další zprávy