Recyklace nábytku šetří lesy, vysvětluje firma spěch s drtičkou. Jihlava se bojí jedů

Ondřej Neufus Ondřej Neufus
5. 8. 2019 14:09
Spor Jihlavy s jedním z největších znečišťovatelů prostředí v Česku nabírá na obrátkách. Rakouská nábytkářská společnost Kronospan začala podle tvrzení jihlavské radnice bez povolení stavebního úřadu stavět obří drtičku a recyklační linku na nábytek, kterou chce snížit spotřebu dřeva. Zástupci města i obyvatelé se obávají, že rozšíření výroby ještě zhorší ovzduší ve městě. Firma naopak tvrdí, že linka má obyvatelům města ulevit. Po tlaku od vedení města zintenzivnila firma jednání s radnicí. Stále ovšem hrozí, že bude muset rozestavěnou linku zbourat.
Foto: ČTK

Zápach, prach na oblečení, ale i vyrážky a potíže s dýcháním. Obyvatelé Jihlavy si už léta stěžují na výrobu v tamním závodě nadnárodní společnosti Kronospan. Ta se zabývá zpracováním dřeva a výrobou dřevotřískových desek. Při výrobě se mimo jiné využívá lepidlo na bázi karcinogenního formaldehydu. Firma sama ovšem popírá, že by její výroba místní ovzduší znečišťovala. Nechala si proto vypracovat studii, podle které se na znečištění ve městě podílí "jen" 3,5 procenta.

Spory se opět vyhrotily poté, co vedení města před časem navíc zjistilo, že firma na svém pozemku buduje novou drticí linku. Ta má podle vysvětlení Kronospanu díky novým technologiím zajistit nižší emise prachových částic, ale má také umožnit zpracovávání dřevěného odpadu, například starého nábytku. Tím se podle firmy ušetří stromy a výroba tak bude ekologičtější. Podle radnice ovšem společnost začala linku stavět bez povolení od stavebního úřadu.

"Celý projekt byl předběžně projednán se všemi odbornými institucemi (inspekce životního prostředí, krajská hygienická stanice, krajský odbor životního prostředí) a po doplnění a dořešení veškerých požadavků jsme obdrželi k tomuto záměru kladná vyjádření," vysvětluje pro Aktuálně.cz ekolog společnosti Rostislav Habán.

Stavební úřad však vyzval společnost, která ve městě zaměstnává 700 lidí, aby okamžitě ukončila práce na nové lince. "Obecně stavební zákon umožňuje stavebníkovi nepovolené stavby požádat o její dodatečné povolení, což stavebník využil. Stavební úřad tedy vede řízení o dodatečném povolení, ve kterém musí stavebník prokázat, že dodatečné povolení je možné, tedy že není v rozporu s právními předpisy," říká vedoucí jihlavského stavebního úřadu Michal Jarco.

Ten dodává, že pokud dodatečné povolení bude možné udělit, správní orgán musí ze zákona záměr dodatečně povolit. V opačném případě bude nařízeno odstranění stavby.

"Montáž části technologie byla zahájena v dobré víře realizovat co nejrychleji záměr s pozitivními dopady na životní prostředí," řekla již dříve mluvčí společnosti Ivana Holzbauerová pro Jihlavské listy. Pokud by se firmě černá stavba prokázala, hrozí jí pokuta až milion korun.

Kronospan působí ve více než dvaceti zemích světa a roční obrat firmy se pohybuje kolem čtyř miliard eur. Společnost se řadí mezi největší výrobce dřevotřískových desek na světě. Podle analýzy, kterou pro firmu zpracoval nezávislý odborník, se firma na emisích formaldehydu na Jihlavsku podílí 3,5 procenta. Více než čtyři pětiny těchto emisí má podle studie na svědomí místní doprava.

Redakce Aktuálně.cz oslovila také autora několika článků o firmě Kronospan Pavla Bajera z Jihlavských listů, který se případu dlouhodobě věnuje. Podle něj je zápach a prach v ovzduší, který výrobce nábytku produkuje, jedním z nejpalčivějších problémů, které obyvatele Jihlavy v současnosti trápí.

Firma již roky čelí také kritice ekologů. Podle spolku Arnika patří společnost mezi největší znečišťovatele ovzduší v Česku. V roce 2017 byla druhým největším producentem rakovinotvorných látek v tuzemsku. První místo patřilo neratovické Spolaně.

V reakci na stavbu odeslala jihlavská radnice otevřený dopis v češtině i němčině rakouskému majiteli společnosti Peteru Kaindlovi i jednatelce firmy Sylvě Krechlerové.

Zastupitelé města v čele s primátorkou Karolínou Koubovou (Fórum Jihlava) se chtějí dozvědět například to, jak firma řeší čištění vody, kterou vypouští do Drážního potoka, nebo jak zajistí odhlučnění stávajících drtičů.

Aby zastupitele firma uklidnila, začala s městem více jednat. To Aktuálně.cz potvrdil jak mluvčí jihlavské radnice Jaroslav Šnajdr, tak i Habán z Kronospanu. "Vzhledem k citlivosti jednání nemůžeme v tuto chvíli poskytnout žádné informace." Podle Kronospanu se kvůli lince nebude rozšiřovat skládka starého nábytku, ani se nezvýší spotřeba užitkové vody.

O případ se začala zajímat také rakouská veřejnoprávní televize ORF. Obyvatelé v blízkosti závodů si podle ní stěžují na zdravotní problémy. "Zjistili jsme, že děti v této oblasti mají často vyrážky. Téměř všichni naši sousedé nad 50 let mají problémy s dýcháním a případy onemocnění rakovinou rostou," řekl ORF starousedlík Jan Kováč.

"Neexistuje tu žádná kontrola. Odpad z celé Evropy se tu tak skladuje na skládkách a jedna z nich začala loni v létě hořet a jedovatý kouř se rozšířil na padesát kilometrů daleko. Celý incident trval deset až dvanáct dní," řekl televizi zastupitel Jihlavy Miroslav Tomanec (Fórum Jihlava).

Podle něj společnost sází na obecně nízké pokuty za porušení ekologických nařízení, které může v Česku v porovnání s Německem, Rakouskem nebo Švýcarskem dostat. A podle toho se v zemi chová, tvrdí Tomanec.

A k pokutování už skutečně došlo, v roce 2017 dostala jihlavská linka pokutu 150 tisíc korun za únik výparů z výroby lisovaných desek do ovzduší. Firma se proti pokutě pokusila odvolat, to ovšem ministerstvo životního prostředí zamítlo a sankci potvrdilo.

Pro srovnání: Pokutám firma čelí i v cizině, letos v dubnu musel Kronospan ve svém závodě ve městě Chirk ve Walesu zaplatit 80 tisíc liber (2,2 milionu Kč) za to, že o rok dříve kontaminoval veřejnou kanalizaci. Mluvčí společnosti se navíc jménem firmy veřejně omluvila. Jednalo se prý o lidskou chybu, která měla jen drobný dopad na kvalitu vody. I v okolí této fabriky si podle regionálního serveru Shropshire Star lidé dlouhodobě stěžují na množství prachu, který firma produkuje.

 

Právě se děje

před 20 minutami

"Zlej Kája" se kvalifikoval na mistrovství světa

Český profesionální šipkař Karel Sedláček, přezdívaný "Zlej Kája", si v prosinci zahraje na mistrovství světa.

V posledním kvalifikačním turnaji vyřadil postupně tři soupeře a na elitním dostaveníčku si zahází podruhé v kariéře. Rowbyho-Johna Rodrigueze smetl výsledkem 6:0, Nizozemce Benita van de Pase 6:2 a Nizozemce Jana Dekkera 7:2. 

Mistrovství světa se koná od 15. prosince v londýnském Alexandra Palace. 

před 1 hodinou

Soud ve Štrasburku připustil klimatickou žalobu na 33 zemí, včetně Česka

Za přípustnou označil Evropský soud pro lidská práva ve Štrasburku klimatickou žalobu šesti dětí a mladých lidí z Portugalska, kterou podali na 33 zemí včetně Česka. Informovala o tom agentura DPA, podle které tak padla první velká překážka ve snaze přimět evropské vlády ke zlepšení boje proti klimatickým změnám. Žalobu podala skupina, jejíž nejmladší člence je teprve osm let, v září. Žalované státy se k ní budou muset vyjádřit do konce února příštího roku.

"Cílem žaloby je získat právně závazné rozhodnutí Evropského soudu pro lidská práva, který bude po vládách v Evropě vyžadovat, aby podnikly potřebné naléhavé kroky a zastavily klimatickou krizi," stojí na stránkách věnovaných žalobě.

Šestice mladých lidí z portugalského hlavního města Lisabonu a z města Leiria a jeho okolí, kterým je od osmi do 21 let, podala žalobu v reakci na ničivé požáry v roce 2017, při kterých v jihoevropské zemi zemřelo přes 120 lidí. Vědci podle stěžovatelů potvrdili, že klimatické změny hrály při vzniku a šíření požárů roli.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Pražští radní nesouhlasí se změnou územního plánu k nové ranveji na letišti

Pražští radní nedoporučili změnu územního plánu nutnou pro stavbu nové ranveje, kterou plánuje státem vlastněné ruzyňské letiště. Změna byla původně navržena ke schválení, radní však většinou hlasů byli pro nedoporučující stanovisko. O změnách s konečnou platností rozhodne zastupitelstvo. S výstavbou paralelní dráhy chce letiště začít zhruba za pět let.

Nová ranvej má doplnit stávající, a tím navýšit kapacitu až na 30 milionů cestujících ročně. Loni jich terminály na Ruzyni odbavily rekordních 17,8 milionu, což bylo podle zástupců letiště na hraně kapacity. Letos kvůli koronaviru provoz klesl na minimum. Podle dřívějších plánů by letiště chtělo získat stavební povolení ke stavbě v roce 2025 a stavbu dokončit o tři roky později. Náklady jsou odhadovány na zhruba devět miliard korun.

Zdroj: ČTK
Další zprávy